Messiaen ei ollut luontainen orkesterisäveltäjä, ja urkuritausta kuuluu selvästi 1930-luvulla syntyneistä teoksista. Ensimmäisenä valmistui ”Unohdetut uhrilahjat” (Offrandes oubliées), jonka kolmessa osassa soivat 22-vuotiaan säveltäjän katolisen maailmankuvan elementit, Risti, Synti ja Ehtoollinen. Seuraavana vuonna sävelletty Le tombeau resplendissant (”Loistava hauta”) kaivaa viimeisen leposijan Messiaenin nuoruudelle. Uruille myöhemmin sovitettu L’Ascension vuodelta 1933 kuvaa neljässä meditaatiossaan ylösnousemuksen ihmettä. Paljon myöhäisempi on lyhyt Un sourire, Mozartin 200-vuotismuistolle vuonna 1989 sävelletty lempeä ”Hymy”. Paavo Järvi ja Zürichin Tonhalle-orkesteri eivät […]
Salasanan palautus
Palauta salasanasi
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.