Miksi Neito jäi torniin?

  Sibeliuksen ainoa ooppera on kärsinyt esitysten ja vastaanoton ongelmista. Olisiko aika vapauttaa Neito tornista?   On vaikea löytää Jean Sibeliuksen tuotannosta toista Neito tornissa -oopperan (1896) kaltaista merkkiteosta, jonka vastaanottohistoria olisi ollut yhtä ongelmainen. Osin kielteinen suhtautuminen alkoi heti ensimmäisissä arvioissa, joissa kyllä enimmälti kiitettiin musiikkia, mutta moitittiin esitystä ja librettoa. Monet myöhemmät maininnat oopperasta ovat lähinnä masentavaa luettavaa. Teoksen ennakkomainonta oli – kuten Kullervon tapauksessakin – innostuneen odottavaa, ja jo muutama päivä ennen […]

Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliSibeliuksen monet maailmat
Seuraava artikkeliPappanon kannatti käydä studiossa