Paul Hindemith kapinoi romantiikkaa vastaan 1920-luvulla sekä asiallisella objektiivisuudella että rämäpäisellä anarkismilla. Vuosina 1925–27 syntyneet ”kamarimusiikit” – toinen osa Ondinen kokonaislevytystä – kuuluu ensin mainittuun osastoon. Meidän hehkeän hedonistiselle ajallemme tällainen Bauhaus-henkinen käytännöllisyys, saksalaisista marsseista tislattu rytmienergia ja poseeraamaton soitintaituruus voi olla vierasta, mutta on välillä vapauttavaa kuunnella musiikkia, joka vetoaa enemmän korviin ja arkkitehtuuriin kuin tunteisiin. Hindemith syyllistyy hetkittäin patenttiratkaisuihin, mutta hitaissa osissa on myös riipivää kauneutta. Viisiosaisessa viulukonsertossa vimmaisten nopeiden osien ja […]
Salasanan palautus
Palauta salasanasi
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.
Asiallista kamarimusiikkia
Paul Hindemith: Kamarimusiikit nro:t 4-7: Konsertto viululle ja kamariorkesterille op. 36/3, Konsertto alttoviululle ja kamariorkesterille op. 36/4, Konsertto viola d’amorelle ja kamariorkesterille op. 46/1, Konsertto uruille ja kamariorkesterille op. 4672. Stephen Waarts, viulu, Timothy Ridout, alttoviulu, Ziyu Shen, viola d’amore, Christian Schmitt, urut, Kronberg-akatemian solistit, Schleswig-Holsteinin festivaaliorkesteri, johtajana Christopher Eschenbach. Ondine 1357-2.