sunnuntai marraskuu 27. 2022

Italialaista impressionismia

Ottorino Respighi: Trittico Botticelliano, Il tramonto, Vetrate de chiesa. Anna Caterina Antonacci, soprano, Liègen filharmoninen orkesteri, johtajana John Neschling. BIS-2250.

Ottorino Respighin italialainen impressionismi herättää oitis uhkeita visuaalisia mielikuvia, mutta aiheista tulvii myös menneisyyden lumoa säveltäjän elävöittäessä historiaa uusklassistisen värinmäärittelyn kautta. Trittico Botticellianossa se tarkoittaa säästeliästä mutta mielikuvituksekkaasti käsiteltyä orkestraatiota. Kolme Botticellin tunnettua renessanssimaalausta – Kevät, Itämaan tietäjät ja Venuksen syntymä – muodostavat triptyykin, jonka keskiössä on kolme ihmettä, uudelleen syntymä, Kristuksen syntymä ja rakkauden syntymä.

Respighi käsittelee ihmeitä aitoitalialaisella välittömyydellä ja suorasukaisuudella. Sama koskee jyhkeämpiä Kirkon ikkunoita (Vetrate di chiesa), joihin kuvatut aiheet – Pako Egyptistä, arkkienkeli Mikael, Pyhän Klaara Assisisilaisen aamupalvelus sekä Gregorius Suuri – heräävät eloon ja loikkaavat kehyksistään hätkähdyttävällä tavalla.

Tällaista vaikutelmaa ei syntyisi ilman Liègen kuninkaallisen filharmonian ylellistä soittoa ja BIS:n superlatiivista monikanavaäänitystä. John Neschling ei alleviivaa musiikin spektaakkelimaisuutta, vaan viattomuutta ja taidokkuutta, joka tuntuu polveutuvan suoraan vanhoista kuvista. ”AuringonlaskuShelleyn runoon mezzosopraanolle ja jousille on katoavaisuuden näyissään juhlavampi teos, mutta hieno lisä hivelevien vokaalirunoelmien joukkoon, olkoonkin että Anna Caterina Antonaccin ääni kuulostaa paikoin kuluneelta. 

Antti Häyrynen

orkesterit ja konsertot