Kohtalona Sibelius

Kohtalona Sibelius kansi

Kaikki hyvin Sibeliuksen varjossa
Vesa Sirén: Kohtalona Sibelius.  Otava 2015, 416 s.

Sibelius taitaa olla enemmän tai vähemmän kaikkien Suomessa musiikin parissa askartelevien kohtalo. Helsingin Sanomien musiikkitoimittaja Vesa Sirénille hän tuntuu olevan ennen muuta intohimo, jonka syttymistä Sirén kuvailee kirjansa kahdessa ensimmäisessä luvussa.

Neljäs sinfonia, Lorin Maazelin ja Wienin filharmonikoiden levytyksenä, veti yhtä lailla rockin ja klassisen musiikin parissa viihtyneen nuoren Sirénin maailmaan, jonka hän tunnisti omakseen. Sirénin kuvaus ensikokemuksestaan vahvistaa sen viisauden, että nuoria vetävät taidemusiikissa puoleensa ne rankimmat jutut, Kevätuhrit, Mahlerit ja Sibelius peräänantamattomimmillaan, kuin ne söpöt ja yksinkertaiset teokset, joita on pidetty pedagogisesti oikeaoppisina houkutteluvälineinä neitseellisille kuulijoille.

Seuraava kova juttu oli Erik Tawaststjernan moniosainen Sibelius-elämäkerta. Sirén käy myöhemmin läpi myös teoksen puutteita ja heikkouksia, mutta sen sytyttävä vaikutus Siréniin niin kuin kaikkiin muihinkin syksyn Sibelius-kirjojen laatijoihin on ilmeinen. Kirjasarja nousee Sibelius-kirjallisuudesta majakan tavoin, mutta suhteutuu verrattaessa muihin monumentaalisiin säveltäjäbiografioihin, kuten vaikka H. C. Robbins Landonin Haydniin tai Henry Louis de la Grangen Mahleriin, kaikilla esikuvansa 1800-luvulla.

Paljon Tawaststjernan merkityksestä liittyy siihen, että hänellä oli käytössään ennen julkaisematonta ensi käden aineistoa. Se aiheutti hänen vahvan samaistumisen kohteeseensa, joka tuotti subjektiivisuutta, mutta teki sävellysprosesseista jännitysnäytelmiä ja nosti musiikkianalyyseissään lukijansakin Parnassolle. Useimmat Tawaststjernansa lukeneet näyttävät löytäneen sisältään pienen Sibeliuksen.

Siréniä voi luonnehtia Sibelius-faniksi tai jopa Sibelius-nörtiksi, mutta se ei tee hänestä epäkriittistä haihattelijaa. Kirjan pääosuudeksi voisi luonnehtia Sibelius-kirjallisuuden hyvin taustoitettua ja terävästi analyyttistä läpikäyntiä, jossa Tawaststjerna siis saa osakseen hänen ”palavan ihailunsa”.

Muut eivät pääse yhtä helpolla. Jos teoksiin on liittynyt konflikteja, ne nousevat pääosaan. Esimerkiksi Erkki Salmenhaaran Sibelius-kirja, jota Martti Turtola omissa tunnustuksissaan kiittää, käsitellään Seppo Heikinheimon plagiaattisyytösten valossa. Helsingin Sanomien pitkä linja pitää myös muiden kirjojen sekä uudempien levyjen arviointien referaateissa. Kirjakatsaukseen on ennättänyt mukaan syksyn 2015 julkaisuja, kuten Jenni Kirveen ja Matti Turtolan kirjauutuudet.

Sirénin kuvaukset viime vuosien Sibelius-löydöistä ja -saavutuksista päivittävät hardcorefaninkin tiedot tälle päivälle. Sibelius-levytyksien luotaus on tempovertailuineen ja suoritusarviointeineen ehkä vähän proosallisempi, mutta ohjaa lukijaa aitojen elämysten äärelle.

Kirjan takakansi esittää kysymyksen ”Mikä Sibeliuksen musiikissa kolahtaa?”  Vaikka oikea vastaus on tietysti patarumpu, niin Sirénin teos antaa mahdollisuuden lähestyä Sibeliusta monesta suunnasta – ja innostua. Tietokirjana se on oiva täydennyspakkaus mihin tahansa Sibelius-kirjastoon ja ponnahduslauta lukijan omille Sibelius-tutkimuksille. Sirén näyttää, ettei ole yhtä Sibelius-monumenttia, vaan eri tulkinnoissa edelleen elävä säveltäjä, joka haastaa löytöretkille sekä dokumenttien että toivottavasti myös musiikin pariin.

Sibeliuksesta on tullut Suomen ja suomalaisten kohtalo monin tavoin. Sirén esittää, että maan laaja orkesteriverkko olisi syntynyt Sibeliuksen vaikutuksesta.

Hirtehisesti Sirén otsikoi kirjansa johdannon ”Sibeliuksen uhrit ry:ksi” muistuttamaan aiheensa massiivisuudesta rajatussa kansallisessa ympäristössään.

Sibeliuksen varjo on Suomessa ollut pitkä ja moni on sinne unohtunut tai musertunut. Jotenkin tuntuu, että tätä varjoa ovat ylläpitäneet muut kuin Sibelius itse, sillä maan rajojen ulkopuolella tuo varjo on muuttunut valoksi.

Antti Häyrynen

RONDO ARVIOI

Rasistinen karkkikulho ja puuteripyllyjen identiteettiprojekti

0
  Ooppera on realismia, ooppera on anarkistista, ooppera on punkkia. Ooppera on myös elitististä, luokkasidonnaista ja täynnä vallan väärinkäyttöä. Tämä herkullinen kokonaiskeitos ristiriitoineen tekee oopperasta...

Shostakovitsh nousee Stalinin varjosta

0
Klaus Mäkelä aloittaa Shostakovitshin sinfonioiden levyttämisen kolmella teoksella, joissa kuvastuvat Stalinin varjostaman uran traumaattiset käänteet 1930-luvulta. Mahleriaanisen monumentaalinen neljäs sinfonia jäi vuonna 1936 harjoitustelineisiin,...

Kaunis ja koskettava sarjakuvaromaani

0
  Aivan ensimmäisenä ei tule mieleen, mitä yhteistä virolaissäveltäjä Arvo Pärtin elämänvaiheilla ja musiikilla voisi olla sarjakuvan kanssa. Arvo Pärtin musiikki löytää selittämättömän pakopaikan: kolmisointujen...

Kalevi Ahon maailma

0
  Sinfonian tulee sisältää koko maailma”, ilmoitti Gustav Mahler Sibeliukselle vuonna 1907, ja 75-vuotias Kalevi Aho tuntuu seuranneen ohjetta niin sinfonioissaan kuin elämäkertateoksensa otsikossa. Maailma, josta...

Tarmo Peltokosken Mozart tulvii tanssia ja energiaa

0
Tarmo Peltokosken debyytti Deutsche Grammophonen taiteilijana osuu maaliin, vaikka ensin Mozartin esitetyimpiin kuuluvien sinfonioiden kokonaisuus tuntui pelottavalta. Mitä 24-vuotiaalla lupauksella voi olla sanottavaa näin...

Kohti vastuullista musiikkikasvatusta

0
  Marja-Leena Juntusen ja Heidi Partin toimittama kirja Musiikkikasvatus muutoksessa pyrkii 27 kirjoittajan ja 600 sivun voimin avaamaan alan sisäisiä muutoksia ja pohtimaan sitä, miten...

Vaskilla ketterästi kuin gepardi

0
Vaskimusiikkia pidetään usein omana genrenään, kuten vaskisoittajatkin voidaan mieltää omaksi ihmislajikseen. Mutta luokittelun ja lokeroimisen sijaan kotimaisen Kolizio-yhtyeen levyltä huokuu rajat ylittävä virtuoosinen vapaus....

Oopperan liekki

0
  Hannu Heikkilä (1922–2003) kuului suomalaisen oopperan luottolaulajiin, jota kuultiin Kansallisoopperan ohella Savonlinnan Oopperajuhlilla, Lahden oopperassa, sekä radiossa kertomissaan laulajamuotokuvissa. Heikkilä päätyi laulajan tielle haavoituttuaan...

Vigilia syvenee bassojen aarnimetsään

0
Rahmaninovin ”kokoöinen” Vigilia on pääsiäismusiikin kulmakiviä ja ortodoksisen ylösnousemuskäsityksen musiikillinen monumentti. Vaikka teos on sävelletty sekakuorolle, sen kantaesitti vuonna 1915 Moskovan mies- ja poikaääninen...

Aika on löytää Franz Schmidt

0
Franz (Ferenc) Schmidt (1874–1939) syntyi 150 vuotta sitten Pressburgissa eli nykyisessä Bratislavassa, mutta pääsi Wienin konservatorioon opiskelemaan mm. Anton Brucknerin ja Robert Fuchsin johdolla....
Advertising

STAY CONNECTED

2,264FanitTykkää
1,257SeuraajatSeuraa

Block title

ARTIKKELIT

Advertising

Edellinen artikkeliTylsyydestä ei tietoakaan
Seuraava artikkeliSynttärireseptejä