keskiviikko toukokuu 15. 2024

Kerran Suzuki-oppilas, aina Suzuki-oppilas

  Suzuki-pedagogi, sellisti Anja Maja tietää, että Suzuki-metodin arvot kantavat varhaisvaiheen yli, parhaimmillaan halki elämän. Kun Suzuki-metodi 1970-luvulla rantautui Suomeen, sitä pidettiin marginaalisena ja epäilyttävänä. Korvakuulolta opettelua painottava metodi oli lähes täysin vastakkainen perinteiselle, nuottikeskeiselle opetustavalle. Sittemmin Suzuki-metodin tuloksellisuus on voittanut sille vankan paikan musiikkipedagogiikassa, ja monet sen keskeisistä piirteistä, kuten yhteistyö vanhempien kanssa ja ryhmäopetus, ovat nykyään vallitsevia käytäntöjä. Myös nuoteista irrottautuminen on arkipäiväistynyt, kun improvisaation käyttö on vyörynyt musiikkikasvatukseen. ”Jokaisella opettajalla on oma […]
Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

tieto ja taito