
Kolmannentoista kansainvälisen Sibelius-viulukilpailun on voittanut Etelä-Koreasta kotoisin oleva, 25-vuotias Sueye Park. Tulokset julkistettiin myöhään torstai-iltana Musiikkitalossa viimeisen finaalikonsertin jälkeen.
Toisen palkinnon tasokkaassa viulukilpailussa sai japanilainen 26-vuotias Minami Yoshida ja kolmannen palkinnon yhdysvaltalainen 24-vuotias Claire Wells. Ensimmäinen palkinto on 30 000 euroa, toinen 20 000 euroa ja kolmas 15 000 euroa. Muut finalistit, kanadalainen 24-vuotias Gabrielle Després, suomalainen 25-vuotias Otto Antikainen ja sveitsiläinen 27-vuotias Amia Janicki, saivat jokainen 3000 euron tunnustuspalkinnon.
Sibelius-seuran myöntämän 3000 euron palkinnon parhaasta Sibeliuksen viulukonserton esityksestä sai toiseksi sijoittunut Minami Yoshida.
Suomen Säveltäjät ry:n jakaman palkinnon parhaasta kilpailun välierissä esitetystä Outi Tarkiaisen tilausteoksesta sai sveitsiläinen Amia Janicki.
Viimeisen finaali-illan päätteeksi pidetyssä palkintojenjakotilaisuudessa tuomariston puheenjohtaja John Storgårds kiitti kannustavasti kaikkia kilpailuun osallistuneita ja toivoi kilpailun antavan paljon motivaatiota soittoon jatkossa.
Storgårdsin johtamassa tuomaristossa olivat viulutaiteilijat Elise Båtnes, Levon Chilingirian, Jinjoo Cho, Sung-Ju Lee, Réka Szilvay ja kapellimestari-viulisti Jan Söderblom.
Voittaja Sueye Park sai myös sointinlainapalkinnon: hän saa käyttöönsä G.B.Guadagnini 1777 es Sasson -arvoviulun, jonka Dr David Lee luovuttaa Breare’se Intornational Violin Societyn kautta määrämittaiseksi ajaksi. Lisäksi hän saa henkilökohtaista mentorointia John Storgårdsilta ja Pekka Kuusistolta. Voittaja ja finalistit saavat esiintymistilaisuuksia suomalaisten orkestereiden solistina.
Lisäksi Sibelius-seura antoi kannustuspalkinnon, 1000 e, jokaiselle välierään osallistuneelle kilpailijalle.
Lämminhenkisen palkintojenjakoseremonian avasi kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Lauri Ratia kiittämällä kilpailun mahdollistavia yhteistyökumppaneita.

Virkistävän vaihteleva kolmikko
Finaaleissa kuultiin kuutta soittajapersoonaltaan yksilöllistä ja soinnillisesti keskenään erilaista soittajaa – loppuun asti tuntui, että näiden järjestys ei ollut itsestään selvä. Olisikin kiinnostavaa tietää, minkä verran tuomariston näkemykset ovat kenties eronneet toisistaan ja minkä tyylistä soittoa, sointi-ihannetta ja lavaolemusta on painotettu yksittäisten tuomariston jäsenten valinnoissa. Myös kärkikolmikko erosi soittotyylillisesti ja lavapresenssiltään toisistaan kiinnostavasti.
Voittaja Sueye Parkin soitto alkueristä lähtien oli pettämättömän laadukasta ja viimeisteltyä – teknisesti kilpailuteokset tuntuivat hänen käsissään helpoilta – lisäksi hän on taiteilijana jo oman identiteettinsä ja tyylinsä löytänyt. Tyyliä ja sointi-ihannetta voisi luonnehtia modernin avoimeksi, elegantiksi ja omaleimaisen rennoksi. Esiintyjänä hän pysyi hämmästyttävän levollisena valtavan paineen alla. Hän on ikäisekseen tehnyt jo merkittävän määrän tallenteita – hän on esimerkiksi levyttänyt Paganinin kapriisit 17-vuotiaana. Välierissä hän soitti muun muassa Szymanowskia, jonka piano-viulu -sävellyksistä hän on tehnyt kokonaisen tallenteen. Myös Bartókin väkevä sooloviulusonaatti välierissä teki esityksenä vaikutuksen ja taiteellisena valintana se kuvasti tämän sofistikoitunutta tyylitajua.
Toiseksi tullut Minami Yoshida on nähty tämän kilpailun finaalissa jo kerran aiemminkin, vuonna 2015, jolloin hän oli vain 17-vuotias. Kymmenessä vuodessa Sibeliuksen konsertto oli kypsynyt tulkinnallisesti entisestään – erikoispalkinto meni myös yleisön hullaantuneista reaktioista päätellen oikeaan osoitteeseen. Tulkinta ja myös sointi toi mieleen Pekka Kuusiston version Helsingin kaupunginorkesterin kanssa vuoden 1995 kilpailuvoiton jälkeen. Yoshida on Parkin lailla jo viulutaiteilijana vakiinnuttanut asemansa – hän on saanut paikan Berliinin filharmonikoissa, joiden riveissä aloittaa työt ensi syksynä. Muusikkona hänestä huokui vahva sisäinen kokemusmaailma. Vaikka hän oli valinnut välierään muun muassa Hindemithin sonaatin, välittyi hänestä Parkia perinteisempi soinnillinen estetiikka.
Kolmanneksi sijoittunut yhdysvaltalainen Claire Wells oli lavapersoonana erittäin ulospäinsuuntautunut, valloittava ja voimakas alusta lähtien – tuomariston valinta osui nyt näyttävän ja kiistatta karismaattisen esiintyjän kohdalle. Hän oli lavalla kuin kotonaan ja tuntui syttyvän esiintymistilanteen jännityksestä. Välierien ohjelmisto oli kahta edellistä perinteikkäämpi – Straussin sonaatin vuolas ja koskettava tunnemaailma heijasteli Wellsin tyyliä. Teknisesti soitto oli luonnollisesti erittäin kovatasoista.
Modernien konserttojen löytöretki
Palkinnotta jäi nyt muun muassa finaaleissa Kaija Saariahoa sielukkaasti tulkinnut kanadalainen Gabrielle Després. Tyylillisesti tämän kärkikolmikkoa kenties hillitymmästä soitosta hehkui äärimmäisen hienostunut, sävykäs ja hienoviritteinen tyylitaju. Tähän kontrastina Amia Janickin soittajapersoona kuvautui räväkkänä ja soinnillinen ihanne muita maanläheisempänä.
Viidentoista vuoden jälkeen finaalissa nähtiin myös kotiyleisöä rohkaisevasti Suomen edustaja, Otto Antikainen. Tämän soitto vakuutti muun muassa tulkinnallisella tarkkuudellaan ja musiikillisesti punnitulla harkitsevuudella, sekä erinomaisesti hallitulla tekniikalla.
Ensimmäistä kertaa finaalissa kuultiin Sibeliuksen konserton lisäksi vain moderneja viulukonserttoja – näistä kaikki kilpailijat, orkesterit ja kapellimestarit selviytyivät mallikkaasti. Kaikki valittavina olleet neljä konserttoa myös esitettiin. Saariahon Graal théâtre -teoksesta kuultiin kolme hyvin erilaista versiota – Antikaisen, Desprésin ja Wellsin. Pohdittavaksi jäi, miten paljon kahden eri orkesterin ja kapellimestarin työskentely vaikutti kilpailusuorituksiin – äkkiseltään tuntui, että tulkinnallisia eroja syntyi myös näiden vaikutuksesta.
Kuulijalle finaalit tuntuivat löytöretkeltä, jossa mieli oli uteliaana uusille kokemuksille. Toisaalta varmaankin moni kuulija pohti, miltä taidemusiikin konventioiden vakiintuneet konsertot olisivat eri kilpailijoiden käsissä kuulostaneet.
Tuomaristo otti päätöksessään huomioon finaalikonserttien lisäksi kilpailijoiden alku- ja välierän suoritukset.
Kuten kovatasoisessa kilpailussa aina, finaalin ulkopuolelle jäi upeita soittajia, kuten etelä-korealainen Anna Lee, jonka kypsä ja viimeistelty soitto hurmasi välierien päätteeksi.
Nuori ikä ei nyt ollut valttia – esimerkiksi välierien jälkeen kilpailusta putosi japanilainen 18-vuotias Marina Wako, jonka Ysaÿen taiturikappale oli ilmiömäinen. Kaikki finalistit olivat yli 20-vuotiaita.
Voittaja tuli jälleen Etelä-Koreasta, kuten myös edellisen, koronapandemian vuoksi vuonna 2022 järjestetyn kilpailun voittaja Inmo Yang. Etelä-Korea ja toiseksi tulleen Minami Yoshidan kotimaa Japani olivat vahvasti edustettuina: 40 alkuerään valitusta kilpailijasta 12 kansallisuus oli Etelä-Korea ja seitsemän Japani (lisäksi yksi USA-Japani -kaksoiskansalaisuus). Alkueriin valittiin Suomesta Antikaisen lisäksi Adrian Ibañez-Resjan ja Lina Leikola. Kilpailuun valittiin lisäksi yksittäisiä edustajia muista maista – siihen nähden finaalissa kuultiin harvinaisen monipuolinen kansallisuuksien kattaus.