
International Classical Music Awards -palkinnot jaetaan keskiviikkona seremonian ja gaalan yhteydessä Düsseldorfin Tonhallessa. Yhden erikoispalkinnon saa kapellimestari Adam Fischer, joka on loistanut Danish Chamber Orchestran kanssa tekemillään Haydnin sinfonioiden levytyksillä. Juryn jäsen Máté Ur unkarilaisesta musiikkilehti Papagenosta haastatteli maestroa. Rondo on ICMA:n jäsen.
MU: Olet useissa haastatteluissa sanonut, että ettet kiinnitä kovin paljopa huomiota palkintoihin, vaan katsot pikemminkin tulevaisuuteen. Mikä motivoi sinua aina uudenlaisiin tulkintoihin?
AF Olen toki iloinen saadessani tunnustusta työstäni, mutta minulle on vierasta antaa itselleni katsoa tyytyväisenä taaksepäin. Huomaan usein kuuntelevani vanhempia äänityksiäni ja suutun vain itselleni, että minun olisi pitänyt tehdä tietyt asiat toisin, mutta en voi muuttaa niitä. Äänitin Haydnin sinfoniat jo 1980- ja 90-luvuilla, ja niitä levyjä kuunnellessani tulee juuri tämä tunne. Siksi halusin tehdä ne uudelleen Danish Chamber Orchestran kanssa. Kyse ei ole oikeasta tai väärästä vaan siitä, että pystyy vangitsemaan mielenkiintoisen ja henkilökohtaisen tulkinnan. Olen silti varma, että viiden vuoden kuluttua en pidä tästäkään äänityksestä. Se on vain totuus elämäni nykyisestä vaiheesta.
MU: Teit Haydn-sarjan aiemmin Itävalta-Unkarin Haydn-orkesterin kanssa. Mitä tällä kertaa muuttui?
AF: Kyse on isosta joukosta hienosäätöjä. Olemme työskennelleet Tanskan kamariorkesterin kanssa vuosia, samoilla jäsenillä ja ohjelmistolla, joita he soittavat yksinomaan kanssani. Suhteen tiiviyden ansiosta voimme oppia aikaisemmista esityksistä ja rakentaa yhteisen kokemuksen pohjalle. Itävalta-Unkarin Haydn-orkesterin kanssa ideanamme oli yhdistää itävaltalainen wieniläisklassinen perinne tulisempaan unkarilaiseen lähestymistapaan. Nyt halusimme rakentaa musiikin ikään kuin tyhjältä pöydältä, ei niinkään tiettyjen perinteiden valossa.
MU: ICMA-tuomaristo korostaa uuden levysarjan kohdalla mm. esitysten idiomaattisuuta ja hienostunutta huumorintajua. Onko olemassa idiomaattista Hadynia?
AF: Haydn oli täynnä yllätyksiä. Hänen aikanaan yleisö rakasti niitä. He huusivat ja juhlivat, tunnelma konsertissa oli kuin rock-konsertissa tänään. Olen vakuuttunut siitä, että totuudenmukaisen esityksen ydin ei saa olla se, että musiikki kuulostaa samalta, vaan että sillä on sama vaikutus. Aikakauden esitys ei ole hyvä, jos se jättää ihmiset kylmäksi, joten tavoittelen sitä musiikin voimaa, joka herättää yleisön. Haydn oli erittäin luova, ja hän laittoi musiikkiinsa paljon ideoita ja vitsejä, mutta ne eivät yleensä ole pinnalla, vaan ne täytyy kaivaa ja purkaa.
MU: Vietit viime vuonna 75-vuotissyntymäpäivääsi. Eikö tee mieli katsoa taaksepäin?
AF: Ihmiset ajattelevat usein omaa elämäänsä. Kyllä minäkin joskus, mutta tulen aina siihen tulokseen, että minulla on vielä tehtävää. Keksin jatkuvasti uusia ideoita, ja se on ongelma, koska haluan toteuttaa ne kaikki. Esimerkiksi ranskalainen musiikki – sitä en ole tehnyt tarpeeksi.
Ajattelen usein, millaista kapellimestarin työ oli aloittaessani ja mitä se on nyt. Minua on suostuteltu opettamaan ja puhumaan enemmän nuorille. Kapellimestarin työstä tuntuu vallitsevan paljon vääriä käsityksiä. Se ei ole todellakaan vain huomion keskipisteenä olemista.
MU: Olet ollut Düsseldorfin sinfoniaorkesterin ylikapellimestari useiden vuosien ajan ja johdat orkesteria ICMA-gaalassa. Se voitti myös ICMA-palkinnon tänä vuonna. Oletko ylpeä?
AF: Nautin todella työskentelystä Düsseldorfin sinfonikkojen kanssa. Orkesterin kanssa työskentelee silti koko ajan useita kapellimestareita, joten ehkä tässä systeemissä on vaikea kehittää hienostuneinta mahdollista soittotapaa. Olen kuitenkin ylpeä siitä, mitä saimme aikaan Mahlerin kaikkien sinfonioiden kokonaislevytyksessä.
MU: Mitkä ovat tärkeimmät projektisi lähitulevaisuudessa?
AF: Ensi viikolla johdan Mozartia Hampurissa, jossa esitetään ensimmäistä kertaa varhaisooppera Mitridate. Olen myös erittäin ylpeä saadessani Wienin filharmonikkojen kutsun tehdä yhteinen konsertti joka vuosi vuoteen 2028 saakka osana Mozart-viikkoa Salzburgissa. Sillä välin työskentelen Tanskan kamariorkesterin kanssa uusissa projekteissa, joissa näytän itävaltalaiselle yleisölle, kuinka jännittävästi wieniläisklassista musiikkia voi tulkita.
Olen johtanut Wienin valtionoopperassa säännöllisesto neljäkymmentäviisi vuotta, ja sekin yhteistyö jatkuu. Vaikka maailma ympärillä mullistuisi, Straussin Ruusuritarin esitys ja ohjaus Wienissä edustaa jotain pysyvää, katkeamatonta suhdetta perinteeseen.
ICMA 2025 palkinnot
Elämäntyö-palkinto
Gidon Kremer, viulisti, ideoija ja musiikin suuri humanisti
Vuoden taiteilija
Leonardo García Alarcón, argentiinalaissyntyinen vanhan musiikin uudelleen löytäjä, Cappella Mediterranea -yhtyeen perustaja ja sielu
Vuoden nuori taiteilija
Benjamin Kruithof, luxembourgilainen sellisti
Nuori löytö -palkinto
Can Saraç, turkkilainen 18-vuotias pianon huippulupaus
ICMA Classeek -palkinto
Ettore Pagano, italialainen sellisti
Vuoden säveltäjä
Christoph Ehrenfellner, itävaltalainen säveltäjä, kapellimestari ja viulisti, jonka neljä oopperaa ja lukuisat orkesteriteokset ovat herättäneet laajaa huomiota
Vuoden levymerkki
BR Klassik, yksi Saksan keskeisimmistä levymerkeistä, jonka julkaisut omistajayhtiönsä, Baijerin radion eri kokonpanojen esityksistä ovat historiallisia, mutta joka taltioi myös laajemmin aikamme musiikkielämän aarteita
Erikoispalkinto
Adam Fischer, unkarilainen kapellimestari, joka veljensä Ivan Fischerin kanssa on tullut musiikkimaailmassa käsitteeksi yli 150 levyllään ja alati uutta luovilla tulkinnoillaan
Erikoispalkinto
Oliver Triendl, saksalainen poanisti, joka yli 150 levyllään on tuonut esiin erityisesti uutta ja unhoon jäänyttä musiikkia
Erikoispalkinto
Düsseldorfin sinfonikot
Levypalkinnot sarjoittain
Vanha musiikki
Il Concerto Caccini
Strozzi – Caccini – Philips – de Cavalieri – Anonymous
Scherzi Musicali, Nicolas Achten
Ricercar, RIC 463
Barokki, soitinmusiikki
Johann Sebastian Bach: Partitas Nos. 1-6 BWV 825-830
Martin Helmchen
Alpha 994
Barokki, vokaali
Invocazioni Mariane
Porpora – Vinci – Anfossi – Pergolesi – Vivaldi – Ragazzi
Andreas Scholl, Accademia Bizantina, Alessandro Tampieri
Naïve V5474
Vokaalimusiikki
Urlicht
Mahler – Zemlinsky – Humperdinck – Korngold – Pfitzner – Braunfels – Berg
Samuel Hasselhorn, Julia Grüter
The Poznań Nightingales Boys’ Choir,
Poznań Philharmonic Orchestra, Łukasz Borowicz
Harmonia Mundi HMM902384
Kuoro
Bruckners Welt
Anton Bruckner: Mass No. 2, Sacred works
Chor des Bayerischen Rundfunks, Münchner Rundfunkorchester, Peter Dijkstra
BR Klassik 900940
Ooppera
Richard Wagner: Parsifal
Jonas Kaufmann, Ludovic Tézier, Elina Garanča
Georg Zeppenfeld, Wolfgang Koch, Stefan Cerny,
Chor und Orchester der Wiener Staatsoper, Philippe Jordan
Sony Classical 19439947742
Soitinsoolot
Schubert: Piano Sonata D 840 + Hungarian Melody D 817 + Allegretto D 915
Krenek: Piano Sonata No. 2
Can Çakmur
BIS 2690
Kamarimusiikki
Shostakovich: String Quartets Nos. 1-15, Quartet movement in E flat major, Two Pieces for String Quartet op. 22 & Op. 29
Quatuor Danel
Accentus Music ACC80585
Konsertot
Edward Elgar: Violin Concerto in B minor, Carissima, The Gardens at Eastwell
Vilde Frang, violin
Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Robin Ticciati
Warner Classic 5021732409423
Sinfoninen musiikki
George Enescu: Symphonies Nos. 1-3, Romanian Rhapsodies op. 11
Choeur de Radio France, Orchestre National de France, Christian Măcelaru
Deutsche Grammophon 4865505
Nykymusiikki
Unsuk Chin: Violin Concerto No. 1, Cello Concerto, Le Silence des sirènes
Rocaná, Chorós Chordón, Piano Concerto
Christian Tetzlaff, Alban Gerhardt, Sun-Wook Kim, Barbara Hannigan
Berliner Philharmoniker
Myung-Whun Chung, Daniel Harding, Sakari Oramo, Simon Rattle
Berliner Philharmoniker Recordings 230411
Ex aequo
John Adams: City Noir, Fearful Symmetries, Girls of the Golden West, Lola Montez Does the Spider Dance
ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Marin Alsop
Naxos 8.559935
Sekalaiset ohjelmat
Alfred Schnittke: Piano Concerto – Paul Hindemith: Mathis der Maler, The Four Temperaments
Anna Gourari, piano
Orchestra della Svizzera italiana, Markus Poschner
ECM 2752
Historialliset levyt
Brahms & Mozart: Geza Anda Live 1963 & 1974
Johannes Brahms: Piano Concerto No. 1 – Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concerto No. 18
Géza Anda, piano
Wiener Philharmoniker, Philharmonia Orchestra, Karl Böhm
Prospero Classical PROSP0100
Ensilevytys
Saint-Saëns: Déjanire
Kate Aldrich, Julien Dran, Anaïs Constans,
Orchestre Philharmonique de Monte-Carlp, Kazuki Yamada
Bru Zane BZ1055
Video, ooppera
Johann Strauß: Die Fledermaus
Diana Damrau, Georg Nigl, Katharina Konradi, Martin Winkler
Chor der Bayerischen Staatsoper, Orchester der Bayerischen Staatsoper, Vladimir Jurowski, ohjaus Barrie Kosky
Bayerische Staatsoper Recordings BSOREC 1005
Video, dokumentti
Living Bach
Bach players and singers around the world, Michael Maul, Anna Schmidt
Weltkino 4061229402200