sunnuntai marraskuu 24. 2024

Musiikin Aika pohtii kehollisuutta, esitystilanteita ja digiajan vaikutuksia

Festivaalin säveltäjä-esiintyjävieraat Jennifer Walshe ja Tomomi Adachi. © Cristina Marx

Viitasaarella 3.-9.7.2018 järjestettävä, jo 36 vuoden ikään ehtinyt Musiikin Aika -nykymusiikkifestivaali julistaa tänä vuonna teemakseen ”Bodies & Rooms”. Taiteellisen johtajan Johan Tallgrenin sanoin ”keskustelu tiloista tai huoneista ei ole taiteen saralla yksinomaan keskustelua näyttämöistä ja saleista, se on myös keskustelua lainalaisuuksista yleisön, esittäjien ja tekijöiden välillä”. Tallgrenin mukaan digitaalinen vallankumous on sekä muovannut keskittymiskykyämme että mullistanut käsityksemme yhteisöistä, tiloista ja demokratiasta.

Kehollisuutta tutkitaan varsinkin festivaalin avaus- ja päätöskonserteissa. Avajaisteos The Otheroom (2016) on norjalaissäveltäjä Rolf Wallinin sekä koreografipari Heine Avdalin ja Yukiko Shinozakin osittain interaktiivinen musiikkitilateos, jossa yleisö on osana tuntematonta pseudorituaalia, vailla määriteltyä katsomoa, muusikoiden liikkuessa rullattavilla jalustoilla. Festivaalin päättävä Wojtek Blecharzin Body Opera (2016) puolestaan haluaa hajottaa esiintyjän yksinoikeuden valokeilaan tarjoamalla yleisölle niin kaiuttimin varustettuja tyynyjä kuin osallistavia työkaluja. Jukka Louhivuoren kehittelemissä ääni-installaatioissa voi luoda sfäärien harmoniaa kehon liikkeillä tai luoda oma suojatilansa ääneltä tai äänellä.

Digiajan teknologiaa ja sen muokkaamaa elämää käsitellään esimerkiksi Jennifer Walshen ja Brigitta Muntendorfin teoksissa, ja useampi monimediaesityskin on luvassa. Vuoden säveltäjävieraana toimivan Chaya Czernowinin teoksia kuullaan useammassa konsertissa. Musiikin Ajassa ovat käynnissä myös sävellyksen, improvisoinnin sekä elektroniikkalaboratorion kesäkurssit, joiden lopputulokset esitetään festivaalin loppupuolella.

Lähes kaikki festivaalin musiikki on peräisin 2000-luvulta, ja suurin osa teoksista vain muutaman vuoden ikäisiä. Kantaesityksiä on yhteensä kuusi, joiden joukossa esimerkiksi Sampo Haapamäen tilaus-kantaesitys IDEA sekä Suomalaisen barokkiorkesterin Sarah Nemtsovilta tilaama beyond its simple space”.

Korjattu 5.7.2018: Musiikin Ajan ja Suomalaisen barokkiorkesterin kirjoitusasu sekä Nemtsovin tilausteoksen nimeen kuuluvat lainausmerkit.

Tuoreimmat uutiset