PianoEspoo -festivaali (3.–19.11.) tarjoaa Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi kolmen uuden suomalaisen pianokonserton kantaesitykset. Matthew Whittallin konsertto on festivaalin oma tilaus, ja Sampo Haapamäen ja Lauri Kilpiön uutuudet ovat Avantin ja Viitasaaren Musiikin ajan tilauksia. Kantaesitysten lisäksi suomalaisten pianokonserttojen sarjaan kuuluvat Jaakko Kuusiston ja Aarre Merikannon konsertot.
”Uudet konsertot edustavat nuoren säveltäjäsukupolvemme erilaisia tyylillisiä äänenpainoja ja sointimaailmoja. Sampo Haapamäki hyödyntää neljäsosasävelaskelkonsertossaan spektrimusiikin perinnettä, Lauri Kilpiö on syvällisesti perehtynyt dodekafonian tarditioon, ja Matthew Whittall on viehättynyt siihen, mikä uudenlaisessa musiikissa voi olla kaunista tai pehmeää”, luonnehtii taiteellinen johtaja Paavali Jumppanen.
”Säveltäjillä on myös solisteina omia luottomuusikoitaan. Elisa Järvi on yhdessä Sampo Haapamäen kanssa kehittänyt teoksessa käytettävän instrumentin; Lauri Kilpiön konsertto on sävelletty modernin musiikin monitaiturille Joonas Ahoselle ja Risto-Matti Marin, joka on niittänyt mainetta upealla Whittallin preludien levytyksellään”, Jumppanen jatkaa.
”Visioissamme on PianoEspoo-festivaali, joka tuo maailman pianomusiikin trendejä ja tietenkin kiinnostavia pianisteja Suomeen. Toinen, vähintään yhtä tärkeä tehtävä on toimia suomalaisen pianomusiikin näyteikkunana maailmalle.”
Avanti!n konsertissa 6.11 kuullaan toinenkin kantaesitys, Jukka Tiensuun nokkahuilukonsertto. Festivaalin ulkomaisena orkesterivieraana on Australian kamariorkesteri, solisteinaan Pierre-Laurent Aimard ja Olli Mustonen, ja soolopianoillan pitävät Robert Lewin, Maj Lind -voittaja Mackenzie Melemed ja Lukáš Vondráček.
Harri Kuusisaari