Punakynäniska: HKO pisti tärkeän lantin kasvamaan

Kuva: Tatu Tamminen
Kuva: Tatu Tamminen

Suosittelen Suomen jokaista Musiikkitalon lasiseinien ulkopuolista intendenttiä ja markkinointisihteeriä kaivamaan esiin Helsingin kaupunginorkesterin markkinointi-ilmeen. HKO:n visuaalinen uudistus on näyttö, jota toivoisi muiltakin laitosorkestereilta.

Tällaista esimerkkiä pitää seurata, vaikka Helsinki onkin kulttuurilaitoksen kotikuntana erityisasemassa – se on luvan kanssa myös kansallinen edustaja. Edellisen kerran orkesteri teki vastaavan konseptiuudistuksen vuonna 1991. Ajankohta on hämmästyttävän kaukainen, kun ottaa huomioon Helsingin asukkaiden vapaa-ajasta käytävän kilpailun. Internetsivujen kytkeytymisen kaupungin toimintaan ja infraan huomaa vieläkin: uudistukset leviävät pian kotisivuille miedompina versioina. Vielä vähän aikaa sitten HKO-konserttien tulevaa tarjontaa lukeakseen piti avata kankea PDF-esite.

Jos taidemusiikkia esittävät orkesterit haluavat näyttää visuaalisesti raikkaalta, niiden on yritettävä kaikella mahdollisella voimalla keksiä uusia markkinointi-ideoita. Logot ja valokuvat ovat hyvä paikka aloittaa. En osaa johtaa kuntaa enkä tiedä kaikkea kulttuurilaitosten talousahdingosta. Kaikissa orkesterikaupungeissa ei ole samanlaista painetta olla pöhisevän visuaalinen ja dynaamisesti kaupunkilaisten huulilla. Väestöpohjat ovat eri volyymiä ja eri tavoin vaativia.

Helsingissä otettiin esiin mielikuvat kaupunkilaisuudesta ja musiikin representaatiosta sekä toisaalta yhteisöstä ja yksilöstä. ”Iso soundi”, kuvailee HKO:n viestintä- ja markkinointipäällikkö Marja Istala Kumpunen pääideaa. Historia upotetaan sulavasti nykyajan visuaali-ihanteeseen. ”Voi ajatella, että siluetissa itse Helsinki puhuu. Ja onhan tunnuksessa tietenkin yhteys Sibelius-monumenttiin”, hän kertoo.

 

Siispä onnea, HKO! Nyt koettu uudistus maksoi alle viisi senttiä jokaista helsinkiläistä kohti. Rahat riittävät toivottavasti myös uuden logon jatkuvaan päivittämiseen. Virkasoittajien panosta yhteisössä nimittäin kuvataan nimikoitujen amplitudipalkkien avulla, ja näitä yksityiskohtia on tarkoitus vaihtaa kulloisenkin henkilöstön mukaan.

Lähetän lopuksi terveisiä muualle: kiitos Turku, kun otat ”Lefasta” legendan ja leikinlaskun irti. Tampere, miksi annat freesiä nostetta tehneen työmyyräsi pukea mainoskuviin 90-lukulaisen kauluspaidan? Ja defunensemble – tulet uuden logolaitoksesi säestämänä tekemään vielä ihmeitä!

Tatu Tamminen

JÄLKIVAROITUS: kirjoittaja suorastaan käräyttelee käyttäjätunnuksella @TatuTamminen niitä alan toimijoita, jotka laittavat Facebook-päivityksensä automaatin kautta sellaisinaan Twitteriin. Inspiraatio tähän tuli Atso Almilalta, jonka twiitti viime elokuulta kertoo paljon:

Edellinen artikkeli01 Tammikuu
Seuraava artikkeliRDO 166 Venäläisyyden syövereissä