Taidemusiikkikonsertteihin kiinteästi liittyvä vanhan kertaaminen ryöpsähtää valitettavan usein yli. Omalla kohdallani se käy lähes poikkeuksetta silloin, kun saan käsiini miljoonannen ja puhtaasti tavan vuoksi tietynlaiseksi laaditun käsiohjelmalapun. Sellaisen, jossa velvollisuudentunnosta esitellään illan taiteilijoita.
Kamus-kvartetti on ehtinyt vuodessa esitellä paljon uutuuksia. Vain yksi niistä on se tapa, jolla jousikvartetin ydinasia kerrotaan tekstimuotoisesti. Toimittaja Sonja Saarikoskelle kuuluu tästä suuri kiitos. Esiintyessään tiistaina (20.11.) Kansallisteatterin Lavaklubilla Kamus näytti, miten konserttiin saapumisen kynnystä voidaan madaltaa mielekkäästi.
On myöskin niin, ettei näistä madaltamisista jaksa liikaa puhua. Rentous on ilahduttavasti nousussa laajemmaltikin. Lavaklubilla ja sen historian ensimmäisessä jousikvartettiesiintymisessä oikein osuva kombinaatio tuli tarinatekstin lisäksi hyvin valitusta tilasta. Tätä elementtiä onkin jo ehditty kiittää Rondon nettisivuilla aiemmin.
Terhi Paldaniuksen, Jukka Untamalan, Jussi Tuhkasen ja Petja Kainulaisen omat juonnot lujittivat tapahtumapaikan tuomaa näkökulmaa. Tästä onkin kyse Teema@Helsinki-konserttisarjassa. Konserteilla on erityisluonteensa ja vaihtelevassa määrin myös paikkasidonnaisuutensa. Nyt kuullut ”miltä tätä tuntuu esittää ja valmistella teitä varten” -tarinat ovat valtaosalle kuulijoista plusmerkkistä materiaalia. Ensi kerralla taas jotain hienosäädetyn erilaista.
Esitetyt teokset eivät asettuneet vastahankaan tavoitteen eli yleisön luo tulemisen kanssa. Kohokohdaksi voi nostaa vaikkapa Erwin Schulhoffin (1894–1942) teoksen osana kuullun tshekkiläisen kansanlaulumaistiaisen, jossa työskentely otti erityisen imuvaihteen. Bryce Dessnerin teoksen Little Blue Something kimurantti rytmiikka saatiin vasta loppuvaiheessa toimimaan.
Ansiokasta oli se, miten kvartetti osasi olla tarvittaessa ronski. John Adamsin John’s Book of Alleged Dances on hauska jukeboksi, jossa preparoidusta pianosta aineksensa saanut taustanauha tekee tärskyt viettelevien jousivetojen kanssa. Ote pääsi tosin lipeämään ’oletetun tanssisarjan’ Pavanessa, jossa Kamus vaikutti olevan jo liiankin rento. Kontakti yleisön kanssa oli hanskassa kuitenkin koko muun ajan.
Tatu Tamminen
Twitter: @TatuTamminen