Punakynäniska: Mitä kuuluu, sotilasmusiikki?

Puolustusvoimien ylikapellimestari Jyrki Koskinen. Kuva: Puolustusvoimat
Puolustusvoimien ylikapellimestari Jyrki Koskinen. Kuva: Puolustusvoimat

Sotilasmusiikkiala asettui tämän vuoden alusta lähtien nykyiseen malliinsa, jossa toimii takavuosiin verrattuna vähemmän mutta suurempia yksiköitä. Yhteensä reilut 150 sotilassoittajaa palvelee nyt kaikkiaan kuudessa soittokunnassa, joista yksi on Varusmiessoittokunta (nykysijainti Hattulassa).

Samalla, kun maantieteellinen yksikköverkosto harventui, soittokuntien koko kasvoi toiminnan kannalta pikemminkin käytännöllisempään suuntaan. Muutosta kuvaavaa on, että alkujaan niin sanottuun tuplaseitsikkoon pohjautuneessa Lapin sotilassoittokunnassa on tällä hetkellä 30 soittajaa.

Tuore Puolustusvoimien ylikapellimestari, musiikkieverstiluutnantti Jyrki Koskinen saa pohdittavakseen vanhan instituution puolustamisen organisaation yleisten rahoituspaineiden keskellä. Edellinen viranhaltija Elias Seppälä koki seitsemänvuotisella kaudellaan muutoksen pitkän kaavan. Toisena viestikapulana on imago: mitä sotilasmusiikki haluaa olla? Minkälaista muusikkoutta se edustaa yhtenä ammattimaisen musiikinteon kategoriana?

Konserttikalenteria katsomalla tulee ilmi, että soittokunnilla on vieläkin mahdollisuus tehdä kahden rintaman sillanrakennustyötä. On olemassa yleisön ja ”talon” välistä kädenpaiskausta, ja toisaalta on ohjelmistossa tapahtuvaa perinteen ja uudistumisen yhdistämistä. Kuten voi kuvitella, harppaukset uusiin suuntiin ovat arvokkaan pidättyväisiä. Ne eivät ole yhtä rajuja kuin rakennelman oma uudistus.

Siirreltyjen ammattisoittajien mukana tuli kirpaisevia lovia musiikkioppilaitosten opettajistoon. Isoja, nopeita apuja puhallinmusiikkikulttuurin rapistumista vastaan on turha odottaa, vaikka Helsingissä saatiinkin kasaan Taideyliopiston vaskisoitinprofessuuri. Entä vaikkapa oboe ja fagotti – kuinka kauan pitää odottaa voimien lisääntymistä maakunnissa?

Olojen vakiintuessa sotilasmusiikin lippulaivan eli Kaartin soittokunnan on hyvä valmistautua lähivuosina koittaviin valtion 100-vuotisjuhliin sekä vuoteen 2019, jolloin kokoonpano itse täyttää 200 vuotta. Sekä tämän että muiden soittokuntien kohdalla uudet avaukset kamarimusiikiin panostamisessa on syytä ottaa ilolla vastaan.

Kaartin soittokunnan Töölö-sarjan vuoden päätöskonsertti ti 13.10 klo 19 Temppeliaukion kirkossa. Atso Almila, kapellimestari.

Tatu Tamminen

Twitter: @TatuTamminen

Edellinen artikkeliPunakynäniska: Pylly penkissä paljastaa
Seuraava artikkeliKapellimestarin soitin