perjantai marraskuu 22. 2024

Mediasakset 12-2018

 

Minun on vaikea ymmärtää, miksi joidenkin on mahdoton ihan vain rauhoittua nauttimaan käsillä olevasta taide-elämyksestä.”

Toimittaja Marjaana Karhunkorpi kritisoi kännyköillä kuvaamista ja niiden näpräämistä esitysten aikana Aamulehden kommentissaan 2.11.2018.

 

Muiden kirjoittaman musiikin soittaminen ei minulle riittänyt. Kaikille oli niin selvää, että millainen Sibeliuksen viulukonserton tulkinta pitää olla. Soittajat alkoivat muistuttaa toisiaan. Klassisen musiikin ympyrät, soittajat ja konserttisalit – tuo siihen asti rakkain kotini, ei ollutkaan enää paikkani.”

Etnomusikologi, shamaaniviulisti Tuomas Rounakari Minä olen -lehdessä 4/2018.

 

Kerran sain tarjouksen lähteä esiintymään Savonlinnan oopperajuhlille. Taiteellinen johtaja sanoi, että hän voi lähettää minulle valmiiksi oopperan partituurit. Vastasin, että en saa lukea nuotteja, ei onnistu. Se oli sitten siinä.”

Laulaja Jarkko Ahola Aamulehdessä 9.11.2018.

 

Tilausta tällaiselle tuntuu olevan, kun niin moni on saapunut paikalle kauniina sunnuntai-iltapäivänä.  Jos ensin tuntuu, ettei tajua, niin asioita myös kerrataan. Joka tapauksessa tunneilla saa käsityksen, mistä puhutaan, kun puhutaan teoriasta. Vaikkapa laulamiseen voi saada jotain lisää, kun ymmärtää, ettei teoria ole erillinen saareke.”

Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan Kirkkomusiikkiopiston avoimien musiikin teoriatuntien vetäjä, kanttori Sonja Saarikko Hämeen Sanomissa 19.10.2018.

 

Monesti kun ihmiset sanovat, että eivät ymmärrä klassista musiikkia, niin ei sitä tarvitse ymmärtää. Ei tässä mitään asiantuntemusta tarvita, torstaina voi lähteä vain viettämään mukavaa iltaa.”

Kapellimestari Eero Lehtimäki kannustaa lähtemään Joensuun kaupunginorkesterin konserttiin Karjalan Heilissä 23.10.2018.

 

Teini oli vaikuttunut ja Straussin silloinen tapa toimia duuri–molli-tonaalisuuden rajoillakin kiinnosti. Samalla mietin ikärajojen logiikkaa. Monty Python -huumorileffoja näkee kirjastoissakin yhä K16-kielloilla, samoin vanhimpia Bond-elokuvia, kun uudemmat ja väkivaltaisemmat Bond-elokuvat ovat K12-merkinnällä ja oopperoissa näkee vielä väkivaltaisempaa ja mahdollisesti ahdistavampaa kuvastoa jopa ilman ikärajoja. Epäloogisuuksia voisi jatkaa. On vaikea vedota vaikka Kummisedän ikärajaan (K16), jos teini on nähnyt oopperassa Elektran.”

Helsingin Sanomien kulttuuritoimittaja Vesa Sirén kolumnissaan 10.11.2018.

 

Mietin pääni puhki, miten saisin laitettua laulun muotoon ajatuksen, jonka avulla maailma tulisi pikkuisen paremmaksi.”

Gospelmuusikko Jaakko Löytty ET-lehdessä 22/2018.

 

Taide pystyy paljastamaan asioita nopeammin kuin politiikka tai tutkimus. Olisi tärkeää löytää uudenlaisia lähetymistapoja autettaessa esimerkiksi pyskiatrisen hoidon piirissä olevia lapsia ja nuoria. Heitä ei saisi pistää itsestään selvästi erikoissairaanhoidon lähetejooon, vaan etsiä palveluita, jotka olisivat lähemäpänä kotia ja koulua. Taiteella voisi olla tässä sijansa.”

Helsingin sosiaali- ja terveystoimisesta vastaava apulaispormestari Sanna Vesikansa Lapsen Maailma -lehdessä 10/2018.

 

Toiminnallisuuden kautta sellaisetkin oppijat, jotka eivät ole musiikillisesti niin orientoituneita, saattaisivat huomata, että musiikki on kiva juttu. Ehkä he huomaisivat myös sen, että soittaminenkaan ole niin vaikeaa kuin saattaisi luulla.”

Pelimaailmasta tuttua AR-teknologiaa musiikinopiskeluun soveltavasta hankkeesta kertoo yliopisto-opettaja Jussi Lakanen Jyväskylän yliopistosta Kalevassa 4.11.2018.

 

MEDIASAKSET