perjantai marraskuu 22. 2024

Mediasakset 11 2021

 

Urkutaiteilijana minulle on tärkeää selvittää, millaisessa maailmantilanteessa esitettävät sävellykset ovat syntyneet ja minkä ajan tunnelmia ne heijastavat. Paras tapa siihen on, että tuntee hyvin historiaa, muutakin kuin musiikin historiaa. Mutta jos jää sille tasolle, tulee sävellyksestä tieteellinen tutkielma. Se pitää myös suodattaa oman sielun läpi.”

Urkutaiteilija Markku Mäkinen Satakunnan Kansassa 15.9.2021.

 
En pelkää vahvoja melodioita tai tunnistettavia teemoja. Haluan tehdä sellaista musiikkia, mitä itse haluaisin kuunnella, ja ajattelen, että jos itse aidosti tykkään siitä mitä teen, en varmaan ole ainoa, joka siitä tykkää. Minulle on tärkeää olla rehellinen omalle tekemiselle ja sille, että pystyn aina seisomaan oman tekemisen takana. Minua ei yhtään haittaa, jos joku ei tykkää musiikistani, kunhan olen itse siitä ylpeä. Se on minulle tärkeä ohjenuora.”

Säveltäjä Mari Sainio Kulttuuritoimitus.fissä 14.10.2021.

 
Minä olen taiteilija. Tehtäväni on tehdä työni hyvin. Aina huomenna paremmin kuin mihin olisin eilen pystynyt.”

Mikkelin kaupunginorkesterin viulisti Lauri Kotila Länsi-Savossa 13.10.2021.
 

Tein Kemissä ensimmäisessä konsertissa Sibeliuksen kolmannen sinfonian. Kun nyt mietittiin tämän konsertin ohjelmaa, niin tuntui luontevalta, että lopetetaan myös Sibeliukseen. Nyt myös koronan jälkeen tuntuu hyvältä, että me tarjoillaan yleisölle upeaa suomalaisten syvintä pääomaa, Sibeliuksen musiikkia. Tämä perintö ollaan heittämässä viemäriin, mikä tuntuu uskomattomalta.”

Kapellimestari Erkki Lasonpalo Lapin Kansassa 28.9.2021.
 

Ihan kuin olisi saanut elämänsä takaisin. Kuorolaulu on niin iso osa elämää.”

Kuoroharrastaja Taru Kaijansinkko iloitsi Kamarikuoro Kampin Laulun harjoitusten alkamisesta Yle.fissä 3.10.2021.
 

Vaalikeskusteluissa ei kiivailla kulttuurista. Kuntavaalien alla tapahtuma­teollisuus noteerattiin Ylen vaalikoneessa yhdellä väitteellä: ’Asutuksen lähellä pidettävien konserttien ja tapahtumien melurajoja tulee tiukentaa.’”

Toimittaja Katri Kallionpää kolumnissaan Helsingin Sanomissa 20.9.2021.
 

Suomalainen arvovalinta on se, että pääsy on estetty nimenomaan kulttuuritapahtumiin. On syntynyt kuva, että musiikki ja taide ovat vaarallisia. Joissakin kouluissa jopa laulaminen on kielletty, mikä on suorastaan perverssiä. Absurdiudella ei ole rajaa.”

Jazzmuusikko Mikko Innanen kommentoi kulttuuriin kohdistuneita koronarajoituksia Helsingin Sanomissa 30.8.2021.
 

Elämässä on välillä ollut vaikeitakin aikoja, jolloin laulaminen on varmasti ollut minulle suorastaan pelastus ja saattanut jopa estää vaikeaan masentumiseen vaipumisen. Myös välillä, kun olin kotirouvana ja minulla oli lisäksi hoitolapsiakin, kuoro oli tervetullut tauko kotiarkeen.”

53 vuotta kuorolaulua harrastanut Viveka Wikström Vantaan Sanomissa 29.9.2021.

 
Borchardt haluaa tietynlaista loimuvaahteraa, sellaista, jota tietää kasvavan Balkanilla. Lajike on harvinainen ja arvokas: yhdestä puusta saatetaan maksaa 35 000 dollaria. Halutun soinnin etsintä voi kuulostaa henkimaailman hörhöilyltä: uskomuksen mukaan puu pitää kaataa tietyssä luonnonkierron vaiheessa, täydenkuun aikaan. Eikä huippuviuluun kelpaavaa loimuvaahteraa niin vain löydetä tai osteta. Borchardt joutuu etsimään paikallisia yhteyksiä, tarkkana toimistaan ja rahoistaan, ettei joutuisi huijatuksi tai pettyisi muuten.”

TV-maailma 38/2021 kuvailee The Quest of the Tone World -ohjelmaa, joissa viulunrakentaja Gaspar Borchardt kertoo työstään.
 

Istuin pienenä usein isäni sylissä hänen laulaessaan unilauluja. Muistan kappaleet edelleen ulkoa. Siitä, että äidilläni ei ole lainkaan sävelkorvaa, tuli perheessämme vitsi. Oma korvani oli jo lapsena niin tarkka, etten antanut äitini koskaan laulaa.”

Pianisti Lenni-Kalle Taipale kertoo absoluuttisesta sävelkorvastaan Anna-lehdessä 23.9.2021.

MEDIASAKSET