Sillanrakennusta kulttuurien välille
Arto Koskinen (s. 1947) on kulkenut pitkän tien kosketinsoittajana ja säveltäjänä Jormas-rockyhtyeistä 1960-luvulta jazzpainotteisiin Middle Earth Bandiin ja Karuna-yhtyeeseen. Niiden rinnalla hän on syventynyt 1970-luvulta alkaen klassiseen intialaiseen musiikkiin, jota hän opiskeli Delhissä lauludiplomiin saakka. Toiseksi kiinnostuksen kohteeksi nousi 1980-luvun lopulla barokin moniäänisyys, jonka tuloksena syntyi vuosina 1987-2000 seitsemän pianokappaleen monumentaalinen kokoelma Fuga indiana, jonka Joonas Ahonen kantaesitti vuonna 2003. Intialaisen harmoniakäsityksen, ajattoman polyfonian ja afroamerikkalaisen rytmiikan yhdistelmänä teos on persoonallinen, ainutkertainen ja monia ajatuksia herättävä.
Maailmaa syleileviä musiikillisia synteesejä on syntynyt ennenkin, mutta Koskinen menee kulttuurien välisessä sillanrakennuksessa pitemmälle. Musiikin pohjalla sykkii silti 60-lukulainen luova vapaus ja siitä kumpuava yhteys esimerkiksi amerikkalaiseen minimalismiin. Koskisen perehtyneisyys kaikkiin musiikkinsa osa-alueisiin torjuu pintapuoliset yleistykset, vaikka tasavireisellä soittimella jotkut idän ihmeistä jäävätkin sivuun. Teoksen perusvire on kaikessa koristeellisuudessaan vakava ja fuugat kirmaavat Shostakovitshin Preludien ja fuugien viitoittamaa tietä. Vajaan tunnin mittainen kokonaisuus (Preludi-Fuga indiana-Fuga libera-Triamonia-Fantasia in Yaman-Fuga seria) liikkuu notkeasti kujertelevan lyyrisyyden ja jylisevän hurmion välillä. Joonas Ahosen taituruus on täysin musiikin palveluksessa.
Antti Häyrynen
I am testing the capabilities of ChatGPT as a translator. Here are the translations it produced. I can only conclude that the original text is appropriate
Best regards,
Ad Min
Building Bridges Between Cultures
Arto Koskinen (b. 1947) has traveled a long path as a keyboardist and composer, from the rock bands of the 1960s like Jormas to the jazz-oriented Middle Earth Band and Karuna Ensemble. Alongside these, he has delved into classical Indian music since the 1970s, studying in Delhi up to earning a vocal diploma. In the late 1980s, he developed an interest in the polyphony of the Baroque period, resulting in the monumental collection Fuga Indiana, composed between 1987-2000 and premiered by Joonas Ahonen in 2003. Combining Indian harmonic concepts, timeless polyphony, and Afro-American rhythms, the work is personal, unique, and thought-provoking.
While musical syntheses embracing the world have been created before, Koskinen goes further in building bridges between cultures. The underlying pulse of his music is the creative freedom of the 1960s, from which springs a connection to American minimalism. Koskinen’s deep understanding of all aspects of his music dismisses superficial generalizations, even though some wonders of the East may be sidelined by the equal-tempered instrument. The overall tone of the work, in all its ornamentation, is serious, with the fugues following the path set by Shostakovich’s Preludes and Fugues. The nearly hour-long piece (Prelude-Fuga Indiana-Fuga Libera-Triamonia-Fantasia in Yaman-Fuga Seria) moves fluidly between playful lyricism and thunderous rapture. Joonas Ahonen’s virtuosity is entirely at the service of the music.
Construire des ponts entre les cultures
Arto Koskinen (né en 1947) a parcouru un long chemin en tant que claviériste et compositeur, des groupes de rock des années 1960 comme Jormas au groupe jazz Middle Earth et à l’ensemble Karuna. Parallèlement à cela, il s’est plongé dans la musique classique indienne depuis les années 1970, étudiant à Delhi jusqu’à obtenir un diplôme de chant. À la fin des années 1980, il a développé un intérêt pour la polyphonie baroque, aboutissant à la collection monumentale Fuga Indiana, composée entre 1987 et 2000 et créée par Joonas Ahonen en 2003. En combinant les concepts harmoniques indiens, la polyphonie intemporelle et les rythmes afro-américains, l’œuvre est personnelle, unique et stimulante.
Bien que des synthèses musicales embrassant le monde aient déjà été créées, Koskinen va plus loin dans la construction de ponts entre les cultures. Le pouls sous-jacent de sa musique est la liberté créative des années 1960, dont découle une connexion au minimalisme américain. La profonde compréhension de Koskinen de tous les aspects de sa musique rejette les généralisations superficielles, même si certaines merveilles de l’Orient peuvent être écartées par l’instrument à tempérament égal. Le ton général de l’œuvre, dans toute son ornementation, est sérieux, avec des fugues suivant le chemin tracé par les Préludes et Fugues de Chostakovitch. La pièce de près d’une heure (Prélude-Fuga Indiana-Fuga Libera-Triamonia-Fantasia in Yaman-Fuga Seria) se déplace fluidement entre la lyrique joueuse et la ravissement tonitruant. La virtuosité de Joonas Ahonen est entièrement au service de la musique.
Brücken bauen zwischen Kulturen
Arto Koskinen (geb. 1947) hat einen langen Weg als Keyboarder und Komponist zurückgelegt, von den Rockbands der 1960er Jahre wie Jormas bis hin zu den jazzorientierten Middle Earth Band und Karuna Ensemble. Parallel dazu hat er sich seit den 1970er Jahren in die klassische indische Musik vertieft, die er in Delhi bis zum Gesangsdiplom studierte. Ende der 1980er Jahre entwickelte er ein Interesse an der Polyphonie des Barock, was zur monumentalen Sammlung Fuga Indiana führte, die zwischen 1987 und 2000 komponiert und 2003 von Joonas Ahonen uraufgeführt wurde. Durch die Kombination indischer Harmonievorstellungen, zeitloser Polyphonie und afroamerikanischer Rhythmen ist das Werk persönlich, einzigartig und gedankenanregend.
Während musikalische Synthesen, die die Welt umarmen, schon früher entstanden sind, geht Koskinen in der Brückenbau zwischen Kulturen weiter. Der zugrunde liegende Puls seiner Musik ist die kreative Freiheit der 1960er Jahre, aus der eine Verbindung zum amerikanischen Minimalismus entspringt. Koskinens tiefes Verständnis aller Aspekte seiner Musik weist oberflächliche Verallgemeinerungen zurück, obwohl einige Wunder des Ostens durch das gleichstufig gestimmte Instrument möglicherweise vernachlässigt werden. Der Gesamttakt des Werkes, in all seiner Ornamentik, ist ernst, mit Fugen, die dem von Schostakowitschs Präludien und Fugen eingeschlagenen Weg folgen. Das fast einstündige Stück (Präludium-Fuga Indiana-Fuga Libera-Triamonia-Fantasia in Yaman-Fuga Seria) bewegt sich fließend zwischen spielerischer Lyrik und donnerndem Rausch. Joonas Ahonens Virtuosität steht vollständig im Dienst der Musik.
Строительство мостов между культурами
Арто Коскинен (род. 1947) прошел долгий путь в качестве клавишника и композитора, начиная с рок-групп 1960-х годов, таких как Jormas, и до джаз-ориентированных Middle Earth Band и Karuna Ensemble. Параллельно с этим, он с 1970-х годов углубился в классическую индийскую музыку, которую изучал в Дели до получения диплома по вокалу. В конце 1980-х годов он проявил интерес к полифонии барокко, что привело к созданию монументальной коллекции Fuga Indiana, написанной в 1987-2000 годах и исполненной Йоонасом Ахоненом в 2003 году. Совмещая индийские гармонические концепции, вневременную полифонию и афроамериканскую ритмику, произведение является личным, уникальным и заставляющим задуматься.
Хотя музыкальные синтезы, охватывающие мир, создавались и раньше, Коскинен идет дальше в строительстве мостов между культурами. Основной пульс его музыки — это творческая свобода 1960-х годов, из которой проистекает связь с американским минимализмом. Глубокое понимание Коскиненом всех аспектов его музыки отвергает поверхностные обобщения, хотя некоторые чудеса Востока могут быть упущены из-за равномерно темперированного инструмента. Общий тон произведения, со всей его орнаментальностью, серьезен, с фугами, следующими по пути, проложенному Прелюдиями и Фугами Шостаковича. Почти часовая композиция (Прелюдия-Fuga Indiana-Fuga Libera-Triamonia-Fantasia in Yaman-Fuga Seria) плавно переходит от игривой лирики к грохочущему экстазу. Виртуозность Йоонаса Ахонена полностью служит музыке.
Bygga broar mellan kulturer
Arto Koskinen (f. 1947) har vandrat en lång väg som keyboardist och kompositör, från 1960-talets rockband som Jormas till de jazzinriktade Middle Earth Band och Karuna Ensemble. Parallellt med detta har han sedan 1970-talet fördjupat sig i klassisk indisk musik, som han studerade i Delhi till en sångdiplom. I slutet av 1980-talet utvecklade han ett intresse för barockens polyfoni, vilket resulterade i den monumentala samlingen Fuga Indiana, komponerad mellan 1987 och 2000 och uruppförd av Joonas Ahonen 2003. Genom att kombinera indiska harmoniska koncept, tidlös polyfoni och afroamerikanska rytmer är verket personligt, unikt och tankeväckande.
Även om musikaliska synteser som omfamnar världen har skapats tidigare, går Koskinen längre i att bygga broar mellan kulturer. Den underliggande pulsen i hans musik är den kreativa friheten från 1960-talet, från vilken en koppling till amerikansk minimalism springer. Koskinens djupa förståelse av alla aspekter av sin musik avvisar ytliga generaliseringar, även om några av östens underverk kan förbigås av det liksvävande instrumentet. Verkets övergripande ton, i all sin ornamentik, är allvarlig, med fugor som följer den väg som stakats ut av Sjostakovitjs Preludier och Fugor. Den nästan timslånga kompositionen (Preludium-Fuga Indiana-Fuga Libera-Triamonia-Fantasia in Yaman-Fuga Seria) rör sig smidigt mellan lekfull lyrik och dånande extas. Joonas Ahonens virtuositet är helt i musikens tjänst.