perjantai syyskuu 20. 2024

Epämusiikkiteollisuutta ja kioskisaastaa

Kansamme luonne tulee ehkä näkyviin menestysoopperoidemme yleisessä sävyssä: vakavaa, totista, pohdiskelevaa, synkähköäkin. Lainkaan Ratsumiestä tai Kiusauksia laittamatta: olisiko nyt syytä korostaa toistakin puolta, keveyttä, henkevyyttä, iloa ja ei-tosikkomaisuutta? Olisiko tasapainon ja mielenterveyden kannalta syytä tähdentää sellaista seikkaa, että 1) vakavuuden ei tarvitse olla tosikkomaisuutta, 2) keveyden pintapuolisuutta ja 3) ilon syntiä?
Mikä on mennyt vikaan, kun tuntuu, että 1) sovinnaisuuksista vapautettu pukeutuminen on kaupallistuu farkku-univormuiksi, 2) luonnollinen vapaa seksuaalisuus kaupallistuu pornografiaksi, 3) musiikillinen vapautuminen ja kansanomaisuuden positiivinen ymmärtäminen antaa tilaa ylikansalliselle epämusiikkiteollisuudelle ja 4) sanan ja ilmaisun vapauttaminen kirvoittaa törkyjournalismin ja kioskisaastan?
Pääkirjoitus Rondo 3/1976

Tiesitkö, että Finlandia-hymni kuuluu Hongkongin kiinankieliseen virsikirjaan tai että Sydämeni laulu ja Palmgrenin Tuutulaulu tunnetaan Japanissa, jossa muuten on Palmgrenin toinen pianokonsertto levytettykin Sibeliuksen musiikista puhumattakaan?
Uutinen Rondossa 3/1976

Ihmettelenpä, kuinka harvat musiikkiopistot ovat tajunneet musiikkiliikunnan yhtenä musiikkikasvatuksen oleellisena osana. Kyky ilmentää musiikkia kokonaisvaltaisesti on myöhemmin musiikin teoreettisemmassa tajuamisen vaiheessa korvaamaton.
Mervi Knuuttila Rondossa 3/1976

Nuorisoon koulun ulkopuolelta kohdistuva paine on kaupallinen. Sininen farkkukansa huojahtelee sankoin joukoin, sumein silmin tajuntasaasteen tahdissa: pirullisen taitavan markkinointikoneiston ehdollistamana se tuntee olonsa ahdistavaksi, ja siltä roiskahtaa sylki vasta kun opittu signaali rämähtää soimaan. Nuorison vastaanottokyky umpeutuu, levottomuus ja hysteria leviää ja purkautuu vihamielisyyteen ja huumeisiin.
Kari Rydman Rondossa 3/1976

Sellaista konserttikautta, jolloin ei julkaistu yhtään Ylioppilaskunnan Soittajien välistä kihlausta, voitiin pitää suomalaisen musiikkielämän kannalta sangen hedelmättömänä.
Helena Kuoppamäki Rondossa 3/1976

MEDIASAKSET