maanantai huhtikuu 29. 2024

Lise Davidsenin

Ludwig van Beethoven: Leonoren aaria oopp. Fidelio, konserttiaaria Ah perfido, Luigi Cherubini: Medean aaria oopp. Medea, Pietro Mascagni: Santuzzan ja Lucian kohtaus oopp. Cavalleria rusticana (Lucia: Rosalind Plowright), Giuseppe Verdi: Leonoran aaria oopp. Kohtalon voima, Desdemonan Ave Maria oopp. Otello, Richard Wagner: Wesendonck-laulut. Lise Davidsen, sopraano, Lontoon filharmonikot, joht. Sir Mark Elder. Decca.

Lise Davidsenin toinen Decca-cd esittelee hänet paitsi vavahduttavana ääni-ilmiönä niin myös monipuolisena muusikkona, jolta onnistuvat yhtä lailla saksalainen kuin italialainen ohjelmisto, intiimit tunteet ja suuri hehku. Beethovenin Fidelion aaria (Abscheulicher!) ei ole pelkkää herooista taistelutahtoa, vaan osansa saavat myös pelko ja naisellinen herkkyys. Nousuissa äänen laajenemisvoima antaa varmuuden tunnetta ilman hysterian pelkoa – kuulijan tekee mieli heittäytyä tällaisen pelastajan syliin. Pitkäkaarisen fraseerauksen klassinen uljaus iskee myös Beethovenin Ah perfido -konserttiaarian ytimeen, ja siitä onkin vain askel […]
Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

ooppera ja laulumusiikki