sunnuntai syyskuu 25. 2022

Caroline Widmann

Hildegard von Bingen: Spiritus Sanctus vivificans vita. Georges Enescu: Fantaisie concertante. George Benjamin: Kolme miniatyyriä. Eugène Ysaÿe: Sooloviulusonaatti nro 5. Johann Sebastian Bach: Sooloviulupartita nro 2 BWV 1004. Caroline Widmann, viulu. ECM 2709.

Caroline Widmannin sooloviuluresitaali kattaa liki tuhat vuotta musiikkia Hildegard Bingeniläisestä George Benjaminiin (s. 1960). Benjaminin vähäeleisiin miniatyyreihin levy ei kuitenkaan pääty, vaan Bachin toiseen sooloviulupartitaan ja sen Chaconneen, jossa kaikki tiet risteytyvät. Välissä kuullaan kahden legendaarisen viulistisäveltäjän teokset 1900-luvun alkupuolelta. Ysaÿen viidennen soolosonaatin (1923) avausosa L’Aurore on antanut levylle yleisotsikon, mutta sitäkin jännittävämpi on Enescun jylhä Fantasia concertante (1936), jonka on luonnoksista täydentänyt Sherban Lupu.

Yhden levyn mittaisena solistisen soitinäänen matkana Widmannin levy toimii hyvin. ECM on konseptialbumien sommittelijana pettämätön, vaikka matkan päätös Bachin moniäänisyyden alttarille tuntuu liiankin itsestään selvältä. Widmann on persoonallistanut d-molli-partitan runolliseksi kokonaisuudeksi, mutta tapa venytellä joitakin nuotteja tuntuu häiritsevältä. Silti hän pureutuu syvälle yksityiskohtiin, joista pitkä linja kasvaa luonnollisesti.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliLudwig van Beethoven
Seuraava artikkeliWilliam Bolcom

Soitin- ja kamarimusiikki