sunnuntai syyskuu 25. 2022

Ludwig van Beethoven

Ludwig van Beethoven: Viulusonaatit nro 1 Op. 12/1, nro 5 op. 24 “Kevät”, nro 10 op. 96. Rachel Podger, viulu, Christopher Glynn, fortepiano. Channel Classics CCSSA44222.

Rachel Podgerista on tullut etenkin äänilevyllä periodiviulistien kuningatar, joka on nyt edennyt barokista Beethoveniin. Ensimmäiselle julkaisulle on valittu Beethovenin viulusonaattituotannosta ensimmäinen ja viimeinen sekä puolivälistä sonaatti nro 5, lisänimeltään ”Kevät”. Beethoven merkitsi teokset klassiseen tapaan ”sonaateiksi pianolle ja viuluobligatolle”, mikä ei koko ajan toteudu näissä Podgerin hallitsemissa tulkinnoissa. Asiaan voi vaikuttaa myös äänitys ja soitinvalinnat, sillä Podger soittaa entisöimätöntä Stradivaria ja Christopher Glynn Erardin fortepianoa vuodelta 1840.

Asialle ei tule antaa suurta painoa, sillä nämä ovat poikkeuksellisen eloisia, vuoropuhelussaan herkkiä ja kekseliäitä tulkintoja. D-duuri-sonaatti op. 12 tuntuu heränneen Ruususen unesta täydeksi varhaisromanttiseksi kaunottareksi, joka nauttii flirttailutaidoistaan. F-duuri-sonaatissa riittää lisänimeen oikeuttavaa keväistä raikkautta, mutta myös rytmistä energiaa ja suuria tunteita. G-duuri-sonaatti on mielestäni Beethovenin hienoin lajissaan. Podger ja Glynn vangitsevat hienosti sen häilyvät, pastellimaiset tunnelmat, jotka muistuttavat paikoin eräänlaista esi-impressionismia. Nämä ovat korvat aukaisevia esityksiä, joiden ilmaisuasteikko yltää draamasta ja kiukusta huumoriin ja herttaisuuteen.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliBach, Beethoven, Mendelssohn
Seuraava artikkeliCaroline Widmann

Soitin- ja kamarimusiikki