sunnuntai syyskuu 25. 2022

Bach, Beethoven, Mendelssohn

Johann Sebastian Bach: Fuuga g-molli BWV 861 (sov. E. A. Förster). Ludwig van Beethoven: Jousikvartetto nro 15 op. 132. Felix Mendelssohn: Jousikvartetto nro 2 op. 13. Danish String Quartet. ECM 2564.

Tanskalainen jousikvartetti on pitkän tähtäimen Prisma-sarjassaan yhdistänyt Beethovenin myöhäisiin jousikvartettoihin Bachia sekä Bartókia, Shostakovitshia ja Schnittkeä – säveltäjiä, joille jousikvarteton kehitystyö periytyi Beethovenilta. ECM:n erilaisista konseptialbumeista tämä on ollut toimivimpia. Beethovenin myöhäisteokset saavat tässä kontekstissa uusia sävyjä, joissa kamarimusiikin punainen lanka ulottuu Bachista nykyaikaan.

Näkökulma on ennen muuta modernistinen, ja Prisma IV:ssä sitä korostaa Tanskalaisen jousikvartetin pelkistetty ja kurinalainen soittotapa. Bachin Wohltemperiertes Clavierista poimittu lyhyt fuuga toimii moniäänisen kirjoitustavan mallina. Beethovenin suuresta a-molli-kvartetosta on riisuttu kukkea romantiikka, mutta ei ekspressiivistä jännitettä. ”Pyhä kiitoslaulu” säteilee samanlaista korutonta kirkkautta kuin Carl Th. Dreyerin elokuva Sana (1955). Nuoren Mendelssohnin kvartetto samassa sävellajissa on oivaltava valinta ja auttaa ymmärtämään, kuinka jousikvartetosta tuli teoslajeista filosofisin.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliBoris Ljatoshinski
Seuraava artikkeliLudwig van Beethoven

Soitin- ja kamarimusiikki