sunnuntai lokakuu 12. 2025

kolumnit

uusimmat kolumnit

Musiikkiteatteri on enemmän kuin taidelaji

  Tapasin kerran Prahassa unkarilaisen matkustajan, joka oli tilannut hospodasta gulassin ja oli hämmentynyt, kun pöydälle saapui hänelle tutun vihannespainoitteisen gulyás-lihakeiton sijaan tšekkiläinen paksukastikkeinen guláš-höystö knöödeleiden kera. Hän piti tätä hävyttömänä bastardisaationa. Kuinka noloa, pohdiskelin omahyväisesti, ettei miesparka osaa kuvitella saman sanan voivan tarkoittaa eri kulttuurikonteksteissa kahta eri asiaa. Olen muistellut tapausta usein, myös lukiessani pari vuotta sitten Taideyliopiston uudesta...

Aikamme digitrubaduurit

Kymmenen vuotta sitten ranskalaisen musiikin verkostotapaamisessa Pariisissa kansainväliset vieraat iloitsivat uudessa Philharmoniessa siitä, että musiikkielämän portinvartijoina eivät enää olleet yksinomaan valkoiset miehet. Uudeksi alustaksi oli noussut sosiaalinen media, joka ravisteli pölyttyneitä toimintamalleja. Alkoi huomiotalouden aika, joka toi mukanaan uudenlaisia tapoja vaikuttaa asioihin. Nyt puhumme jo siirtymästä aikomustalouteen, jossa tekoäly astuu mukaan ennakoivana vaikuttajana. Moninaisuuden kuratoinnissa ja ohjelmoinnissa on kymmenessä vuodessa...

Huomioita ”oopperamaasta”

Kansallisoopperan Alminsali on täydellinen, täsmäsuunniteltu ja hyvin varusteltu sali pienen kokoonpanon nykyoopperan esittämiseen. Ihmettelen, ettei Kansallisooppera ylläpidä organisoitua kamarioopperasarjaa, vaan pitää salia pahasti vajaakäytöllä", purki minulle ajatuksiaan säveltäjäkollega Max Savikangas Ultra Bran keikkabussissa yhtyeen kesän festivaalikiertueella, jossa minun työni oli laulaa ja Maxin soittaa alttoviulua. Max kolmine oopperoineen on mitä suurimmissa määrin oopperamiehiä, minä puolestani maltillisempi teatraalisen laulunäytelmän ystävä. Mutta vaikka ooppera ei ole mielenkiintoni tai erityisosaamiseni ytimessä, minua...

Sokaiseva moneus

  Taiteilijan työ edellyttää kykyä tehdä valintoja, rohkeutta olla oma itsensä ja välttää opportunismia. Silti tai siksi eräs taideteoksen ominaisuus näyttää taidealasta riippumatta säilyttävän asemansa vuosisadasta toiseen. Se on huomionhakuisuus sisältöä määrittävänä tekijänä. Taiteilija haluaa – ymmärrettävää toki – teoksensa läpäisevän julkisuusmuurin ja tavoittavan yleisön. Tässä onnistuakseen hän sisällyttää siihen jotakin epäsovinnaista, yllättävää ellei peräti shokeeraavaa. Yllättävyys on yksi kauneuden ominaisuuksista. Käänteisesti sanottuna pitkästyttävyys...

Ei sivistys puussa kasva

  Suomen valtion taloudellinen tilanne on viittä vaille katastrofaalinen. Pandemian, Ukrainan sodan ja uusien asehankintojen aiheuttama poikkeuksellinen velkaantuminen, verotuloennusteiden horjuvuus (volatiliteetti) ja talouskasvun pitkäaikainen hidastuminen ovat johtaneet siihen, että julkisen sektorin menoihin on istuvan hallituksen viimein pitänyt puuttua ”kovalla kädellä”. Ja mikäpä hallituksille olisi hauskempaa kuin näyttää kansalle oikein tiukkaa otsaryppyä. Ylen rahoitus on yksi monista valtion menoeristä, joihin erityisesti perussuomalaiset...

Oi nouse, Suomi

  Jean Sibeliuksen ja V. A. Koskenniemen Finlandia-hymni soi viime keväänä monissa tilaisuuksissa. Viimeksi kuulin sen huhtikuussa, kun Marjukka Riihimäki johti suurkuoroa Forum Artisin ja Mitta on täysi -työryhmän organisoimassa Sakset seis! -mielenilmauksessa Senaatintorilla. ”Oi nouse, Suomi” sai hetkeksi osallistujat unelmoimaan paremmista, kulttuurimyönteisistä ajoista. Sitä ennen kuulin hymnin Sibeliustalolla maaliskuussa, kun kymmenkunta mieskuoroa nosti teoksen Matti Hyökin johdolla ihmeelliseen fortissimoon...

Savannin leijonat, Suursyömäri ja suolistobakteerit

  Luontodokumenttien vakiokuvastoa on kohtaus, jossa petolauma on onnistunut metsästyksessä ja alkaa aterioida. Lihaisat resurssit jakaantuvat lauman sisällä hierarkisesti. Isoiset syövät ensin ja vähäiset jakavat tähteet, sikäli kun jotain jää. Saalistajalauman aterioinnin liepeillä käy kuhina – haaskan rippeitä havittelee koko joukko muitakin: pikkunisäkkäitä, lintuja, muurahaisia, haaskakuoriaisia ja lopulta luita hajottavia bakteereja ja sieniä. Kaikilla on sama perustarve: energian saanti ja...

J.S. Bachin pieni talousteologia

Aleksi Barrière Kun toukokuussa 1723 Johann Sebastian Bach aloitti Leipzigin kaupungin musiikinjohtajana, hänellä oli syytä toivoon. Kaupungin kirkkojen musiikin järjestäminen tarjosi monipuolisia taiteellisia mahdollisuuksia, joita hän lähestyi intohimoisesti. Ensimmäisinä vuosina Bach sävelsi (tai sovitti aiemmasta materiaalista) jokaikiseen jumalanpalvelukseen uuden kantaatin laulajasolisteille, kuorolle ja orkesterille. Pitkäperjantaina oli myös vuosittainen tilaisuus esittää laaja ns. passio samalle kokoonpanolle. Mistään suojatyöpaikasta ei kuitenkaan ollut kyse....

Aina joskus tekee kipeää

  Taiteellisen tohtorintutkintoni lautakunnassa oli muusikkojäsen, joka tutkintoni aikana kiinnostui musiikistani ja toivoi minulta uutta sävellystä kantaesitettäväkseen. Ajatus uudesta teoksesta arvostamalleni muusikolle tuntui houkuttelevalta, mutta samalla mietimme, onko yhteistyö tohtoriopiskelijan ja lautakunnan jäsenen välillä sopivaa. Vaikka lautakunnasta poisjääminen tai yhteistyön siirtäminen valmistumiseni jälkeiseen aikaan eivät olleet kummallekaan mieluisia vaihtoehtoja, halusimme tarkistaa asian opiskelupaikkani eettiseltä toimikunnalta. Jo pohdintojen aikana lautakunnan jäsen...

Tekoäly säveltää – uhka vai mahdollisuus?

  Pieni joukko nuoria säveltäjänalkuja istui 1980-luvun alkuvuosina säännöllisesti Sibelius-Akatemian silloisen T-talon teorialuokassa ihmettelemässä tietokoneen ohjelmointikielen kiemuroita. Professori Ilkka Oramo oli saanut tietokoneguru Erkki Kurenniemen opettamaan uteliaille säveltäjille Forth-ohjelmointikieltä. Vuonna 2017 edesmennyt Kurenniemi oli tietokonealan pioneeri Suomessa, joka 1960-luvulla rakensi kaikenlaisia elektronisia soittimia ja vuonna 1973 Suomen ensimmäisen mikrotietokoneen. Hänen maailmoja syleileviä futurologisia innoituksiaan kuuntelivat yhtä lailla amerikkalaiset kaupalliset yritykset kuin...

KOLUMNISTIT

Aleksi Barrière
5 VIESTIT0 KOMMENTIT
Johan Tallgren
17 VIESTIT0 KOMMENTIT
Juri Reinvere
12 VIESTIT0 KOMMENTIT
Kai Amberla
46 VIESTIT0 KOMMENTIT
Kimmo Hakola
38 VIESTIT0 KOMMENTIT
Lotta Wennäkoski
16 VIESTIT0 KOMMENTIT
Minna Leinonen
20 VIESTIT0 KOMMENTIT
Mioko Yokoyama
1 VIESTIT0 KOMMENTIT
Olli Virtaperko
51 VIESTIT0 KOMMENTIT
Susanna Valimaki
21 VIESTIT0 KOMMENTIT