perjantai marraskuu 29. 2024

kolumnit

uusimmat kolumnit

Vaalilupaus, joka piti

Hyvällä vaalilupauksella on kaksi tunnuspiirrettä. Sen tulee sekä olla toteutettavissa että palvella poliittisesti ja käytännön tasolla maksimaalisesti oman puolueen intressejä. Jälkikäteen voi todeta, että nykyisen valtionvarainministeri Riikka Purran (PS) ennen eduskuntavaaleja Ylen kolmen suuren puolueen puheenjohtajien tentissä esittämä väite kulttuurista "luksuspalveluna, johon meillä ei ole varaa" oli tällainen vaalilupaus. Lausunnon esittämishetkellä näytti jo todennäköiseltä, että kokoomus voittaa vaalit ja...

Ruusu ei yhtä ihanasti toisin nimin tuoksu

  Oi Romeo, Romeo! Miksi olet Romeo, huokaa Julia Shakespearen näytelmässä, ja seuraavaksi puuskahtaa, kielitieteilijöiden tyrmistykseksi: Mit’ on se nimi? Mitä ruusuks kutsut / Yht’ ihanasti toisin nimin tuoksuu*. Pilkunviilaajana olen usein kuullut vastaavia argumentteja vähemmänkin romanttisissa tilanteissa: onko se nyt niin tarkkaa, mitä sanaa teoksesta tai esityksestä tässä tiedotteessa/apurahahakemuksessa käytetään? Eikö kaikkea voi viime kädessä paketoida ja markkinoida röyhkeästikin?...

Aviisin evoluutio diginuuskijaksi

  Kun toimin 1980-luvulla nuorena säveltäjänä sanomalehti Uuden Suomen musiikkikriitikkona, tuli joitakin kertoja pöytäkeskusteluissa puheeksi kriitikon pätevyys. Eräs kollega lainasi Seppo Heikinheimoa, jonka mukaan ollakseen uskottava kriitikon tulee olla oppiarvoltaan tohtori. Kaikista Helsingin Sanomien kriitikoista ja kulttuuritoimittajista ei tullut tohtoreita, meidän porukastamme joistakin, mutta ymmärrän, mitä Heikinheimo tokaisullaan tarkoitti: Taiteesta, esimerkiksi musiikista kirjoittavalla tulee olla muutakin lukutaitoa kuin tekstin ymmärtäminen. Mielipiteen,...

Uuden löytämisen vaikeus ja välttämättömyys

  Säveltäjä John Cage on sanonut, ettei ymmärrä, miksi ihmiset pelkäävät uusia ideoita. Hän sanoi itse pelkäävänsä vanhoja. Uuden löytäminen voi kuitenkin olla nykyaikana haastavaa. Miksi näin on? Löysin vastauksia opettaessani Viitasaarella. Kesäleirin toiminta pohjautui nuorten säveltäjien ja muusikoiden vuorovaikutukselle, ja soittajat olivat koko leirin ajan käytettävissä nuorten musiikillisten ideoiden kokeiluille. Säveltäjän työ mielletään yksinäiseksi, mutta leirin perusajatus oli yhdessä toimiminen ja säveltäjän...

Koukussa elitismiin

  Musiikin historia alkoi muistamisesta ja nuotinnuksesta, jota kautta ohjelmisto löysi erilaisia yhteisöjä. Soittimien ja tilojen kehitys mullistui teollisen vallankumouksen aikakaudella. Äänentoiston myötä konserttisalin akustiikka ei ollut enää ainut ratkaiseva asia. Julkinen tila musiikille tarkoitti, että kaikilla oli mahdollisuus päästä osalliseksi jotain, joka aiemmin oli suljettujen ovien takana. Tänään uudet yleisöt rakentuvat kännyköitten eri applikaatioiden varaan. Ooppera saa usein kuulla olevansa...

Kulttuurin rahoituksen kurjistamisen lyhyt historia

  Suomalaisen taide- ja kulttuuripolitiikan rakenteellisiin heikkouksiin kuuluu rahoituspohjan huteruus. Vaikka Suomessa on merkittäviä taidetta tukevia yksityisiä säätiöitä, lepää taiteiden rahoituspohjan kova ydin kuitenkin valtiollisen tuen varassa. Valtion tasolla kulttuurin tukipäätökset toteutetaan poliittisen prosessin kautta, joka on nimensä mukaisesti altis politikoinnille. Tämän mielessä pitäen valtion kulttuuripolitiikan rahoitukselliset peruspilarit on vuosikymmenten saatossa pyritty sementoimaan rakenteisiin, jotka ovat välittömien poliittisten keikausten ulottumattomissa. Esimerkkeinä...

Kuultu mutta ei kuunneltu

  1 Piti matkustaa maapallon toiselle puolelle Australian Perthiin oppiakseni, että vielä on kiukkuisia taiteilijoita, jotka uskovat muutoksen mahdollisuuteen ja jotka jaksavat yrittää vaikuttaa politiikkaan – ja ehkä peräti tehdä vallankumouksen, tosin naurussa suin. ”Luova aktivismi” on käsite, johon en juuri ole Euroopassa törmännyt. Käsitteellä tarkoitetaan suurin piirtein samaa kuin vaikkapa Elokapinan vaikuttamisyrityksillä ympäristöpolitiikassa. Luova aktivisti voi olla esimerkiksi kiinnostunut siitä,...

Ajatella meidän täytyy

  Tein jokin aika sitten kuvataiteilija Heta Kuchkan kanssa teoksen, jossa defunensemblen muusikot veivät heidän lempipaikkoihinsa: aarniometsään, avomerelle, huvipuistoon, kalliolaiseen kuppilaan ja lapsuuden kukkulalle. Muusikoilla toistui maisemissaan yksi tunne: he kokivat olevansa siellä vapaita. Vapauden tunne perustuu ihmisen kokemukseen onnellisuudesta ja hyvinvoinnista. Suomi on seitsemättä kertaa peräkkäin maailman onnellisin maa. Silti puoli miljoonaa suomalaista syö masennuslääkkeitä. WHO:n mukaan yksi nykypäivän...

Rajalla rajattomuuteen

  Tarkoitukseni oli kirjoittaa aivan muusta. Nyt kirjoitan kuolemasta. Ihmisen kuolema on tässä ehtoopuolen iässä ja synkässä maailmantilanteessa usein läsnä. Media kylvää osaltaan kuoleman viestiä kyllästäen siitä itselleen toimeentuloa, ja keskustelut ystävien kanssa luisuvat helposti ikäviin asioihin, vaikka yritetään toki olla positiivisia.  Kuolema on universaali, monitahoinen käsite, joka herättää syviä tunteita, pelkoa, uteliaisuutta ja mystisiä olettamuksia. Tosiasia on, että ihmiset kuolevat, kukaan...

Luova luokka

  1. Kun jousikvartetti ilmoittaa juhlivansa 50-vuotista uraansa ja vieläpä väittää edelleen olevansa huippu omalla alallaan, nimittäin uusimman musiikin tulkitsijana, herää tietysti epäilys, että osaisivatkohan hiukan nuoremmat kollegat hoitaa homman paremmin? Huoli on turha. Arditti-kvartetin perustaja ja voimanpesä Irvine Arditti on kaiken lisäksi 21 vuotta perustamaansa kvartettia vanhempi, mutta klisee iästä vain numerona vahvistuu. Entinen energia ja intohimo on tallella, riskinotto...

KOLUMNISTIT

Aleksi Barrière
2 VIESTIT0 KOMMENTIT
Johan Tallgren
15 VIESTIT0 KOMMENTIT
Juri Reinvere
12 VIESTIT0 KOMMENTIT
Kai Amberla
46 VIESTIT0 KOMMENTIT
Kimmo Hakola
35 VIESTIT0 KOMMENTIT
Lotta Wennakoski
16 VIESTIT0 KOMMENTIT
Minna Leinonen
17 VIESTIT0 KOMMENTIT
Mioko Yokoyama
1 VIESTIT0 KOMMENTIT
Olli Virtaperko
48 VIESTIT0 KOMMENTIT
Susanna Valimaki
21 VIESTIT0 KOMMENTIT