perjantai maaliskuu 29. 2024

Mediasakset 11 2019

 

Totta on kuitenkin se, että tubettajamuusikot todistavat ’oikeiden soittimien’ vähentymisestä huolissaan olevien nurisijoiden pelot turhiksi. Heidän interaktiivinen, keskusteleva matalan kynnyksen tapansa avata muusikkoutta yleisölleen on alalla uudenlainen. Tässä mediakulttuurissa se on toki tyypillinen, koska kaksisuuntainen kommunikaatio kuuluu tubettajien työkalupakkiin. Asian vaikutusta siihen, miten tulevat sukupolvet kokevat musiikin tekemisen, ei kuitenkaan ole ehkä vielä huomioitu tarpeeksi.”

Mikael Mattila Rumba-lehden kolumnissaan 4.10.2019.

 

Pelkkä klassinen musiikki ei harmonikkayleisöä kiinnosta, kun taas klassista kuunteleva yleisö ei tule kuuntelemaan harmonikkakonsertteja. Pitää kehittää itsensä sellaiseksi, että voi soittaa molemmille yleisöille. Pitää olla nöyrä ja osata soittaa valssia, polkkia ja Bachia hienosti. Kaikkea pitää osata.”

Harmonikkataiteilija Veikko Ahvenainen Apu-lehdessä 3.10.2019.

 

Mitä kauemmas historiaan mennään, sitä enemmän tehdään valistuneita arvauksia. Se on yksi syy, miksi vanhan musiikin opiskelu vaatii panostamista. Tietyt perusperiaatteet pitää vaan tietää.”

Turun Vanha musiikki ry:n puheenjohtaja Sanna Kola Kaupunkimedia Aamusetissa 27.9.2019.

 

Tapaan joka viikko sata uutta ihmistä, joiden kanssa pitää panna konsertti pystyyn kolmessa päivässä. Orkesterien dynamiikka on todella herkkä, ja kaikilla ihmisillä on hyvät ja huonot päivänsä. Vaikka olen määrätietoinen, samalla minun pitää lukea ihmisiä herkkäviritteisesti.”

Kapellimestari Dalia Stasevska lokakuun Gloriassa 2019.

 

Yle on ainoa kanava, josta ylipäätään kuulee jotain lastenmusiikkia, vaikka lasten radio-ohjelmatkin lopetettiin jo kahdeksan vuotta sitten. Alkaa olla harvinaista, että lastenmusiikista olisi arvioita lehdissä.”

Lastenmusiikki ry:n puheenjohtaja Luca Gargano Maaseudun tulevaisuudessa 4.10.2019.

 

Olen nähnyt, kun ihmiset lähtevät liian aikaisin eläkkeelle. Monen taiteilijan psyykelle se ei sovi.”

Sopraano Karita Mattila Kotiliedessä 3.10.2019.

 

Viime kesänä useat tutut kanttorit ovat opetelleet uuden häämarssin: tunnusmusiikki väkivaltaisesta ”Game of Thrones” -TV-sarjasta herättää tunteita puolesta ja vastaan kirkollisessa toimituksessa. Ilman väittelyä ehtoollisen taustalle kelpaavat monet vanhat oopperasävellykset, joiden pakanallisen tai seksuaalisen kontekstin kuulijat ovat unohtaneet.”

Kangasalan seurakunnan vapaaehtoiskoordinaattori Eveliina Sydänlähde hartauskirjoituksessaan Sydän-Hämeen Lehdessä 9.10.2019.

 

Tällaista tämä siis on, lihavalta oopperalaulajalta kysytään haastattelussa lihavuudesta. Jamie Bartonin roolina on toimia kehopositiivisuuden esitaistelijana oopperamaailmassa, vaikka hänestä saattaisi olla kiva vain loistaa hienoissa mezzosopraanorooleissa.”

Heidi Heino Tätä mietin -palstalla Me Naiset -lehdessä 30.9.2019.

 

Crossover-leimasta tulee mieleen lajityyppien laimea yhdistely. Esimerkiksi oopperalaulajien poplevyt on hirveitä. Omalla musiikillani ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Ei ole kyse ollenkaan siitä, että se olisi jotain suuren yleisön musiikkia.”

Säveltäjä ja Sibelius-Akatemian sävellyksen opettaja Juhani Nuorvala lokakuun Imagessa 2019.

 

Kansanmuusikon työnkuvaan kuuluu jo itsessään kaikenlaista ja minun mielestäni kenttään liittyy myös hyvä asenne: aina voi kokeilla asioita, vaikkei olisi tehnyt jotain aikaisemmin.”

Muusikko Juulia Salonen Kansanmusiikkilehdessä 3/2019.

 

MEDIASAKSET