perjantai marraskuu 22. 2024

Mediasakset 5-2016

”Itse olen luopunut musiikin oppikirjojen käytöstä. Yhtenä syynä tähän on se, että oppikirjat ovat täynnä miestoimijoita: pojat soittavat ja tytöt vain laulavat.”

Musiikinopettaja Minja Koskela Kodin Kuvalehdessä 8/2016.

”Kansainvälisten opettajien kärsivällinen vapaaehtoistyö on paljon muutakin kuin musiikin opettamista; se on konkreettista käytännön rauhantyötä kriisien keskellä kuohuvassa Lähi-idässä. Klassinen musiikki murtaa kulttuurien raja-aidat ja yhdistää erilaisista taustoista tulevat muusikot. Suomalais-egyptiläinen musiikkisilta on esimerkki hedelmällisestä ja pitkäkestoisesta kulttuuriyhteistyöstä, jolle olisi valtava tarve ja kysyntä koko maailmassa.”

Kairossa asuva toimittaja Päivi Arvonen Keskisuomalaisen mielipidepalstalla 8.4.2016.

”Viihteellistyminen ei ole taloudellinen pakko, mutta on helpompi esittää ensi kaudella Dmitri Sostakovitsin Mtsenskinpiirikunnan Lady McBethia, kun ensin myytiin yli 50 näytöstä Oopperan kummitusta loppuun.”

Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi, HS Viikko 14/2016.

”Ei pidä aliarvioida uuta yleisöä niin, että luulee heidän haluavan pelkkää hattaraa.”

Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi, HS Viikko 14/2016.

”Oman ensemblen etuja menetetään varmasti. Samalla takavuosien kiusalliset, joskin yksittäiset tilanteet äänensä jo osin menettäneiden kuukausipalkkalaisten solistien suorituksia kuunnellessa voivat entisestään vähetä.”

Toimittaja Vesa Sirén artikkelissaan Kansallisoopperan solistikunnan alasajosta, HS Viikko 14/2016.

”Se on nähty, että talo ei arvosta kuukausipalkkalaisten laulajien ahkerointia myös pikkurooleissa. Free-hinnat on painettu Suomessa niin alas, että pieniin rooleihin on halvempi ottaa harjoittelijoita tai muita laulajia, jotka Kansallisoopperan lavalle tietysti haluavat.”

Kansallisoopperan solistikunta ry:n puheenjohtaja Mika Pohjonen, HS Viikko 14/2016.

”Yleisön tavoittaminen on iso haaste. Mistä johtuu se, että jonkun esiintyjän kohdalla yleisö kuuntelee herpaantumatta, kun taas jonkun toisen kohdalla alkaa kuulua yskimistä ja käsilaukkujen rapinaa? Nämä ovat keskeisiä asioita, joita mietin omassakin opetus- ja esiintymistyössäni, ja ehkä jostain sieltä koko tämä idea ilmaoopperalaulukilpailustakin lähti liikkeelle.”

Laulun lehtori, ilmaoopperalaulun sm-kilpailut ideoinut Petri Antikainen SuurTampere-lehdessä 6.4.2016.

”Kun ihmisen oman ääni löytyy, tapahtuu jotakin hyvin mielenkiintoista. Keho herää ja alkaa toimia luonnollisesti. Kun ääni avautuu, myös ihminen avautuu.”

Näyttelijä ja tuleva laulunopettaja Petra Karjalainen Silta-lehdessä 4/2016.

”Jos isä olisi ollut yli-ihminen, hän olisi ymmärtänyt, ettei perfektionistityttöä kannata laittaa harrastamaan vain suorituskeskeistä viulunsoittoa. Joku painin tai karaten kaltainen rämäpääharrastus olisi voinut tehdä minulle hyvää.”

Kiina-tutkija Elina Sinkkonen isästään, lastenpsykiatrista ja diplomihuilistista Jari Sinkkosesta Helsingin Sanomien Kuukausiliite, huhtikuu 2016.

”Sillä on varhaislapsuudessa iso merkitys, mitä vanhemmat lapsilleen tarjoavat, koska lapsi ei osaa vielä itse harrastuksia ehdottaa. Vauvamuskari yhdessä vanhemman kanssa tarjoaa tukea myös vanhemman ja lapsen suhteen kehittymiselle.”

Musiikin vaikutukseen erikoistunut aivotutkija Paula Virtala Maaseudun tulevaisuudessa 17.3.2016.

MEDIASAKSET