torstai marraskuu 21. 2024

Mediasakset 7 2022

 

Musiikkiopiston muutto tarkoittaisi, että perheet eivät voisi enää jäädä suoraan kirjastoon, museoihin tai kulttuurikeskuksen kahvilaan lasten soittotuntien aikaan. Se olisi omituinen käänne kaikkeen siihen työhön, mitä Kemissä on tehty, että kulttuurikeskus pysyisi kaupunkilaisten elävänä olohuoneena.”

Toimittaja Henripekka Kallio uutisanalyysissaan 9.6.2022.

 

Minulla on aina laukussa mukana rulla leveää läpinäkyvää teippiä. Tukin sillä ensimmäiseksi ilmastointiaukot, kun tulen hotellihuoneeseen. Joskus olen unohtanut irrottaa teipit lähtiessäni. Silloin vähän hävettää, sillä olen saattanut vedellä huoneeseen teippiä metritolkulla.”

Tenori Tuomas Katajala kertoo laulajien eli ”limakalvotaiteilijoiden” toimista äänestä huolehtimisessa ET-lehdessä 10/2022.

 

Nyt kun jääkiekkoa on juhlittu kunnolla, voisiko lehtemme kirjoittaa Sibelius-viulukilpailuista yhtä kunnolla. Kuvien kera ja sivukaupalla.”

Lukijan tekstiviesti Satakunnan Kansassa 31.5.2022

”Mahtaako Sibelius-viulukilpailu kiinnostaa ihmisiä yhtä paljon kuin jääkiekon maailmanmestaruus? Suuresti epäilen.”

Lukijan tekstiviesti Satakunnan Kansassa 1.6.2022

 

Joitakin yksittäisiä säkeitä olen jättänyt pois, kuten sen, missä seilori laitetaan päissään kapteenin tyttären hyttiin. Sellainen ei sovi minun suuhuni, joten otin siihen eri version.”

Laulaja Maria Vinberg kertoo merimieslaulukonsertista Raahen Seudussa 4.6.2022.

 

Nyt pitäisi puhua ympäristökriisistä, mutta hullut diktaattorit ovat järjestäneet meille uutta ohjelmaa. Tämä on kauhistuttavaa. Koen kuitenkin, että meillä on vahva rooli siinä, että ihmiset saavat lohtua ja voimaa musiikista. Emme voi elää kuin sotaa ei olisi, mutta yhteisten konserttihetkien aikana voimme unohtaa sen.”

Raahen rantajatsien festivaalijohtaja Charles Gil Raahen Seudussa 19.5.2022.

 

Työ on minulle kuin hyvä harrastus, jonka olen osittain pilannut tekemällä siitä ammatin. Musiikin kuuntelu muuttuu aika lailla, kun siihen tulee ammattimainen ote. Aina tulee miettineeksi, soittaisinko levyn radiossa ja mitä siitä sanoisi.”

Musiikkitoimittaja Jake Nyman ET-lehdessä 11/2022.

 

Ohjaajan näkökulmasta teos on haastava. Kun esiintyjät ovat muumipukujen sisällä, on vaikea seurata, kuka milloinkin laulaa. Vuosia sitten säveltäjä Ilkka Kuusisto antoi minulle ohjeen olla huolellinen hahmojen kanssa, jotta lapset pystyvät seuraamaan oopperaa. Hän neuvoi ohjaamaan siten, että se, joka laulaa myös heiluttaa käsiään ja liikehtii, ja muut ovat paikallaan. Tätä toivetta olen yrittänyt pitää ohjenuorana. Aluksi muumit vain törmäilivät talossa tuoleihin ja pöytiin, kun he eivät nähneet niitä. Harjoituksissa oli törmäilyn takia koomisiakin hetkiä ja kuultiin aika monta kirosanaa. Tarvittiin paljon toistoa, jotta saatiin hauska ja vauhdikas show toimimaan.”

Ohjaaja Ville Saukkonen kertoo Ilkka Kuusiston Muumioopperan harjoituksista Satakunnan Kansassa 27.5.2022.

 

Pääasia on, että festivaalilla kuullaan musiikkia, jota muusikot mielellään soittavat. Se kuuluu kyllä yleisöllekin, että esittäjät ovat fiiliksissä. Ja se koskee niin kantarepertuaaria kuin uutta musiikkiakin.”

Viulisti, Naantalin musiikkijuhlien tuleva taiteellinen johtaja Elina Vähälä Helsingin Sanomissa 8.6.2022.

 

Kansanmusiikissa kaikki tapahtuu vapautuneesti esiintyessä, kun taas klassisella puolella iso osa tapahtuu jo harjoituskopissa. Kansanmusiikkia ei kannata harjoitella liikaa!”

Viulisti Kasmir Uusitupa Aamulehdessä 14.6.2022

MEDIASAKSET