perjantai toukokuu 17. 2024

Mediasakset 8-2017

 

Soittotunneilla mieleen juurrutettu ajatus on seurannut minua koko elämäni ajan. Jollei ole täydellistä, ei kelpaa. Olin ollut pienenä iloinen ja ilmeikäs, pelleilevä lapsi, mutta osittain viulunsoiton myötä aloin muuttua vakavammaksi ja sulkeutuneemmaksi.”

Viulisti Linda Lampenius Eeva-lehdessä. Heinäkuu 2017.

 

Harjoitusperiodin aikana on ihailuni klassisen musiikin ammattilaisia kohtaan kasvanut. Se on niin täsmällistä ja kurinalaista työtä, jossa virheeseen ei ole varaa. Jos myöhästyy vähänkään, peli on menetetty.”

Savonlinnan oopperajuhlilla Aulis Sallisen Linna vedessä –teoksen kertojaääni, näyttelijä Jukka-Pekka Palo Itä-Savossa 5.7.2017

 

Jos orkesteri olisi urheilujoukkue, kapellimestari olisi paitsi sen valmentaja ja kapteeni, hetkittäin myös keskushyökkääjä ja maalivahti.”

Kapellimestari Susanna Mälkki Me Naiset –lehdessä 24/2017.

 

Mistä hyvä kuorolaulu sitten syntyy? Se tulee yhteen hengittämisestä ja toisten kuuntelusta ja äänen rohkeudesta, mitä ainakin minä kuorolaulussa kaipaan. Kuorolaulu ei ainakaan itseäni sytytä, jos se on arkaa, teksti jää kuulematta ja siinä ei ole tunnetta mukana. Kuorolaulu saa olla rumaa, rajua ja kovaäänistä yhtälailla kun se saa olla herkkää ja hentoa.”

Vastaperustetun Tampereen Taiteellisen kuoron perustajajäsen, näyttelijä Petra Karjalainen Suur-Tampere-lehdessä 5.7.2017

 

Vähän aikaa sitten olin kutsuilla, joilla joku pyysi, että etkös Kössi voisi laulaa jotain. Siihen osaan nykyään tokaista, että harmi kun tulin juuri tänään jättäneeksi sen laulajan kotiin.”

Vuoden 2013 Tangokuningas Kyösti Mäkimattila ET-lehdessä 13/2017.

 

Pelimanniporukaa pitäisi suitsuttaa. He ovat pitäneet kirkkaana Kaustisen hyvän hengen. Rakastan pelimannien omistautumista: aamuseitsemältä jaksavat tulla harjoituksiin, soittavat aina tosi hienosti eivätkä lannistu, vaikka sataisi rakeita niskaan. Niille käy laatuun aivan kaikki ja kaikessa voi luottaa.”

Viulisti Kreeta-Maria Kentala Maaseudun tulevaisuudessa 9.7.2017.

 

Esiintyjän työ on itsetuntolaji. Onneksi siinä kehittymiseksi on monenlaisia tekniikoita.”

Laulaja-näyttelijä Vuokko Hovatta Me Naiset –lehdessä 27/2017.

 

Musiikki on ooppera sielu, teksti sen ruumis. Oopperoissa musiikki on etusijalla, mutta pyrin ohjauksessani kokonaisvaltaiseen tulkintaan, jolloin yleisön ei tarvitse hävetä myöskään laulajien näyttelemistä.”

Ohjaaja Katariina Lahti Kansan Uutisissa 6.7.2017.

 

On huolehdittava hyvästä fyysisestä kunnosta, sillä muuten ei jaksa. Tärkeää on myös, että pitää jostakin, ja minä pidän tästä soittamisesta.”

Yhä 87-vuotiaana esiintyvä harmonikkataiteilija Veikko Ahvenainen Uutisvuoksi-lehdessä 6.7.2017.

 

Halusin sukeltaa syvemmälle. Halusin tietää, miten musiikki on rakennettu. Sitten huomasinkin, että olen alkanut itse säveltää. On aika mysteeri, miten se tapahtui.”
Nuorten säveltäjien Uuno Klami –sävellyskilpailun finalisti Teemu Heinonen Maaseudun tulevaisuudessa 3.7.2017.

MEDIASAKSET