perjantai toukokuu 17. 2024

Mediasakset 9-2016

”Jo pitkään on tiedetty, ettei Tangomarkkinoilla etsitä välttämättä parasta laulajaa. Kokonaisuus ratkaisee. Nyt haluttiin perinteisen kuninkaan rinnalle nuorekas kuningatar.”

Tangokuningatar Erika Vikman Aamulehdessä 16.7.2016.

”Kaikkien yhteiskuntien tulisi toimia samoin kuin orkesterin. Siellä on erilaisia ääniä, huiluja, käyrätorvia, viuluja. Kaikki soittavat omaa osuuttaan, mutta kaikille on yhteinen päämäärä: kauneus ja harmonia.”

Kapellimestari Riccardo Muti Itä-Savossa 16.7.2016.

”Parhaat konsertit saavat kuulijan näkemään maailman uusin silmin. Voi paeta todellisuudesta. Sitä varten me muusikot olemme olemassa.”

Pianisti Ossi Tanner Suomen Kuvalehdessä 29/2016.

”Se fiilis kun yleisö hurrasi meidän bändin tullessa lavalle oli käsittämätön. Ei meidän bändi ole kokenut tällaista fiilistä koskaan historiansa. Olemme niin onnellisia.”

Tampere Filharmonian ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali orkesterin osallistumisesta Eppu Normaalin 40-vuotiskonserttiin Ratinan stadionilla 30 000 ihmisen yleisölle. Iltalehti.fi 7.8.2016.

”Poliisit ovat sanoneet meille, että pitäkää matalaa profiilia. Se on hankala vaatimus, kun meidän täytyy saadaksemme leirirahoja käydä konsertoimassa ja tietysti haluamme näyttää valkovenäläisille lapsille Suomea. Kerran olimme kiittämässä ruokalahjoituksista Tammelantorilla, kun lapsia alettiin heitellä perunoilla.”

Pirkanmaalla 25 vuoden ajan järjestetyn Tshernobylin lasten musiikkileirin vetäjä Lulu Tanhuanpää kertoo leiriä kohdanneesta häirinnästä Aamulehden Moro-liitteessä 11.8.2016.

Klassisen musiikin konsertti ajatuksena herättää ennakkoluuloja. Jos musiikin mukana ei voi laulaa tai tanssia eikä näyttämölläkään tapahdu mitään soittamista mainittavampaa, mitä jää jäljelle? Musiikki itse. Se vaatii kuulijaltaan rohkeutta antautua ajatuksille, tunteille ja tulkinnoille. Riski on ehdottomasti ottamisen arvoinen.

Kuhmon Kamarimusiikin ja Kainuun Sanomien Kamarikriitikko Elina Kosunen Kainuun Sanomissa 17.7.2016.

”Luojan kiitos, maailma muuttuu, ja siinä samalla jopa niinkin ruostuneet laitokset kuin konservatoriot ja ooppera. Innostunut 10-vuotias viuluoppilas esitteli äskettäin, mitä hän oli oppinut soittotunnilla: Star Warsin teeman. Se oli kiinnostanut eniten. Miksei kaikilta lapsilta kysytä, valitsevatko ne mieluummin Aaronin pianokoulu ykkösen vai suosikkielokuvien tunnusmusat?”

Toimittaja Laura Airola Helsingin Sanomissa 13.8.2016.0101

”On syvän erikoistumisen vaatimus ja monipuolisen muusikkouden vaatimus. Monipuolisuus vaatii valtavasti tietoa ja tyylillistä ymmärrystä eri genreistä. Klassinen viulisti ei helposti muutu jazzviulistiksi, vaikka pitäisi jazzista. Sekin on elämänpituinen tehtävä.”

Säveltäjä Olli Virtaperko Helsingin Sanomissa 11.8.2016

”Mitä klassiselta puolelta voi viedä rockiin on kuin rahaa pankissa”, Kivilaakso näkee.

”Samoin rock on tuonut uutta näkemystä klassiseen soittooni. Kun nykyisin soitan Beethovenia, löydän asioita, joita en ole aikaisemmin ymmärtänyt.”

Sellisti Perttu Kivilaakso Helsingin Sanomissa 11.8.2016.

”Lapset eivät välttämättä edes tiedä, mitä on moniäänilaulu. Jos musiikkia vain kuunnellaan passiivisesti, mutta sitä ei tehdä eikä treenata itse, se köyhdyttää väkisin musiikkikulttuuria.”

Muusikko ja musiikinopettaja Hannu Korhonen Etelä-Suomen Sanomissa 12.8.2016.

”Ennakkoluulot. Ne saavat meidät usein torjumaan uudet, hienot kokemukset. ’Klassinen musiikki ei ole tavallisten ihmisten musiikkia’, on lause, jonka suojissa voi elää elämänsä eksymättä koskaan oopperaan tai konserttiin. Suosittelen kuitenkin rohkeasti kokeilemaan kaikkea. Tai ainakin melkein kaikkea. Koskaan ei voi tietää, missä ja milloin taide koskettaa.”

Toimittaja Kalevi Tiitinen kolumnissaan Kangasniemen Kunnallislehdessä 21.7.2016.

MEDIASAKSET