perjantai marraskuu 22. 2024

Mediasakset 10-2017

Pienen lapsen äitiys ja esiintyvän taiteilijan huippusuoritus on joskus hyvinkin vaikea yhdistää, sen tiedän omasta kokemuksestani. Naiset myöskin kokevat miehiä helpommin syyllisyyttä ammatilleen omistautumisesta.”

Suomen kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi Kotiliedessä 14.9.2017.
 

Koska taiteen kokeminen on aina henkilökohtainen kokemus, voisi olla viisasta kritiikkien yhteyteen lisätä pieni laatikko, jossa kerrottaisiin kulloisenkin kokijan perustiedot esim. ’Kirjoittaja on kolmissakymmenissä oleva kevyen ruuan ja raskaan musiikin ystävä. Erityisalakseen hän katsoo maailmanpolitiikan ja postimerkkeilyn.’ Tämä auttaisi lukijaa ymmärtämään, että esim. seniori-ikäisille tarkoitettu taide-elämys aukeaa hänelle todennäköisesti eri tavalla kuin suoraan kohderyhmälle.”

Tampereen Komediateatterin johtaja Panu Raipia Tamperelaisessa 24.8.2017.
 

Uuden musiikkitalon tarve tuli jälleen tuntuvasti esiin Turun musiikkijuhlien sensaatiomaisessa Parsifal-oopperassa elokuussa. Wagnerin oopperan konserttitoteutus kesti lähes viisi tuntia. Esitys oli upea. Konserttisalin tukalassa kuumuudessa kärvistelevä yleisö saattoi vain ihmetellä, miten muusikot, laulajat ja kapellimestari iissä olosuhteissa pystyivät taiteellisesti korkeatasoiseen suoritukseen. Mahtoivatko kaikki työsuojelunormit täyttyä?”

Turun Sanomien päätoimittaja Riitta Monto kolumnissaan 10.9.2017.

 

Harvalla on varaa käyttää kymppejä tai satasia kulttuuriharrastuksiin edes joka kuukausi. Siksi ei ole ihme, jos vuoden ainoa teatterikäynti jää työpaikan pikkujouluihin ja jos konsertissa käydään lahjalipulla. Ainutkertaisista elämyksistä ollaan toki valmiita maksamaan. Suosikkiesiintyjän keikalle saatetaan matkustaa vaikkapa Tukholmaan. Huomattavasti hankalampi yhtälö on se, miten keskiluokkaisen ja keskiverron kulttuurinharrastajan saisi nykyistä useammin oman kaupungin teatteriin tai konserttiin.”

Aamulehden pääkirjoitus 11.9.2017.

 

Maj Lind -pianokilpailun kansainvälisen tuomariston mielestä Helsingin Musiikkitalon akustiikka on ’ihan toivoton’. Siihen, missä tuomaristo istui, ei välillä kuulunut yhtään mitään. Se on sellainen tabu Helsingissä, ettei sitä saa nähtävästi julki sanoa, mutta kyllä se julki tulee ennen pitkää. Se herätti kaikissa tuomareissa syvää hämmennystä.”

Maj Lind –pianokilpailun tuomariston jäsen, pianisti, säveltäjä ja kapellimestari Ralf Gothóni STT 1.9.2017.

 

Ammattilaiset tarvitsevat ammattilaisten työkalut, ja sinfoniaorkesterissa työkalut maksavat keskimääräistä enemmän. Melellään hienon soittimen Sibeliustalossa pitäisi, mutta kuntalaisille asian perusteleminen voi olla mahdotonta, kun samaan aikaan puhutaan leikkauksista ja veronkorotuksista.”

Toimittaja Kimmo Kangas kommentoi kolumnissaan Lahden liikunta- ja kulttuurilautakunnassa hylättyä esitystä 440 000 euron arvoisen kontrabasson ostamiseksi Sinfonia Lahdelle.

 

Tätähän tapahtuu alalla jatkuvasti, ja on vain hyvä, että hyvissä ajoin sanotaan kiitos ja näkemiin, jos henkilökemiat ei kohtaa.”

Ohjaaja Katariina Lahti kommentoi ohjaaja Kari Heiskasen ja Kansallisoopperan välisen ohjaussopimuksen purkautumista. HS 7.9.2017.
 

Arvioinnin pitäisi aina tukea oppilaan oppimista, itsetuntoa ja minäkuvaa. Numerot eivät tätä tee. Mielestäni kaikilla musiikkiopistoon päässeillä pitäisi olla oikeus harrastaa musiikkia, suorittaa tutkinnot ja saada päättötodistuksensa turvallisella mielellä ilman pelkoa, että saa huonon numeron. Toivon, että numeroarvioinnista luovuttaisiin.”

Nimimerkki Musiikkia rakastava äiti Keskisuomalaisen mielipidepalstalla 16.8.2017.

 

Numero on kannustanut harjoittelemaan. On tärkeää saada hyvä numero. Sanallinen arviointi kertoo sitten, missä pitää jatkossa parantaa.”

14-vuotias musiikkiopistolainen Kasper Pesonen vastasi Kouvolan Sanomien kysymyksiin soittoharrastuksen numeroarvioinnista 18.8.2017.

 

Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta lapset eivät pidä soittoläksyistään. Vanhemman pitää kertoa lapsilleen ymmärtävänsä, että harjoitukset ovat ikäviä, mutta elämässä pääsevät eteenpäin juuri ne, jotka jaksavat tehdä ikäviäkin asioita.”

Psykologi Keijo Tahkokallio vastasi lukijan kysymykseen, antaako lapsen lopettaa soittoharrastus vai ei. IS.fi 15.8.2017.
 

Hiljaisuuden kokeminen on mulle tosi vaikeaa. Silloin alkaa korostua joku surina tai hurina, mikä on vaan ahdistavaa. Duuneissanikin on tosi vähän hiljaisuutta, sille pitää aina olla hyvä perustelu. Mulle hiljaisuus on tavallaan tosi kovaääninen juttu.”

Muusikko ja äänisuunnittelija Kasperi Laine Nälkä-lehdessä 2/2017.

MEDIASAKSET