Me nykypolven laulajat osaamme samat tyyliasiat ja täytämme samat laulajavaatimukset kuin vanhemmatkin laulajat. Ennen ääni riitti pidemmälle. Nyt taiteilijan pitää olla myös kielitaitoinen, hyvännäköinen, hyvä näyttelijä ja vielä globaalisti verkottunut ihminen. Kilpailu on tavattoman kovaa.”
Oopperalaulaja Aarne Pelkonen Kauppalehdessä 25.1.2019.
Kun lapsia on esiintymässä, he ovat samaistumiskohteita yleisössä oleville lapsille. Heille tulee kokemus, että minäkin voisin olla tuolla laulamassa. Sitä kautta haluamme innostaa lapsia musisoimaan ja musiikin pariin.”
Pippuri soikoon! -lastenmusiikkiyhtyeen jäsen Marja Siltanen-Vatanen Savon Sanomissa 23.1.2018.
Saatan pyöräyttää tunnilla soimaan levyltä klassista musiikkia, enkä karta Suomi-filmiklassikkojen tai muutakaan vanhaa iskelmämusiikkia historian opetuksessa. Ne ja myös populaarimusiikki ovat aikansa kuvaajia. Yhteiskuntaopinkin tunneille tuon musiikkia. Yhteiskunnallista, kantaa ottavaa musiikkia on paljon ja voin käyttää sen asiasisältöjä opetuksessa.”
Lukion historian ja yhteiskuntaopin lehtori Jukka Juntunen Opettaja-lehdessä 25.1.2019.
Yleisöltä tulee monenlaisia ideoita, miten konsertteja voitaisiin järjestää. On muutenkin syytä kyseenalaistaa, mikä on esitysten seuraamisen oikea tapa. Ei välttämättä ole klassisen maailman etu, jos ajatellaan, että musiikista voi nauttia vain yhdellä tavalla.”
Kymi Sinfoniettan toimitusjohtaja Riikka Luostarinen ja konserttimestari Raymond Cox toistamiseen järjestetystä meditatiivisesta konsertista Kymen Sanomissa 28.1.2018.
Toivon, että klassinen musiikki pystyisi tavoittamaan uusia yleisöjä. Se vaatii muusikoilta aktiivista otetta maailman ja sen menon tutkimiseen. Vaikka pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, niin pyörän päälliset kannattaa tarkistaa ja pinnoitus uusia. Muuten meistä tulee museotyöntekijöitä, jotka yrittävät pitää vanhasta huolta.”
BBC:n sinfoniaorkesterin päävierailijaksi valittu kapellimestari Dalia Stasevska yle.fissä 281.2019.
Perhetausta on aina ollut hedelmällinen asia, ei mikään painolasti. Ilmiselvästi hyötynä on se, että minulle on kulkeutunut paljon niin sanottua hiljaista tietoa. Kaikkia virheitä ei ole tarvinnut tehdä.”
Jaakko Kuusisto, muusikko ja säveltäjä kolmannessa polvessa Aamulehdessä 20.1.2019
Eikö niitä Ristinkirkon urkuja voisi siirtää vaikka parvelle? Nyt kun kanttori-urkuri laulaa ja soittaa seurakunnan kanssa, hän istuukin pehva ja jalat heiluen penkillään ihmisten silmien edessä. Tällainen alentaa väkisin ja on epämiellyttävää. Urkujen kohdalle saisi tehdä isoa ikkunaa, josta näkymä Kirkkopuistoon, sankarihaudoille ja Vapauden Hengetär -patsaalle – Golgatalle.”
Kommentti Etelä-Suomen Sanomien Näppis-palstalla 23.1.2019.
En usko, että heilutan peppua. Olen kyllä aika eläväinen soittaja, ja tykkään soittaa eläväisesti. Taustani on kevyessä musiikissa, jossa fiilis on tärkeä. En usko, että edeltäjäni Kalevi Kiviniemi tai Pauli Pietiläinenkään ovat olleet kovin staattisia soittajia.”
Lahden Ristinkirkon urkuri Miikka Kallio Etelä-Suomen Sanomissa 24.1.2019
Olemme käynnistäneet keräyskampanjan ’ennenkuulumattomista’ perinteisistä kansanmusiikkisävelmistä sekä pelimannien omista teoksista. Liian paljon hyviä insturmentti- ja laulukappaleita on painumassa unhon suohon. Olemme aloittamassa mittavaa hanketta, mutta tuleville sukupolville se on merkittävä. Aikaisemmista tallenteistahan tämä poikkeaa sikäli, että äänen lisäksi on mukana myös kuva. Tuntuu siltä, että olemme aloittamassa kulttuuritekoa.”
Pelimanni Erkki Hiekkavirta keskisuomalaisen pelimannimusiikin tallenusprojektista Viispiikkisessä 13.2.2019.
En muista, että olisin koskaan ollut epävarma laulamisen suhteen. Olen aina tiennyt, että se on minun juttuni. Se ei ole ollut ylimielisyyttä vaan itsevarmuutta.”
Laulaja Anneli Saaristo Savon Sanomissa 14.2.2019.