
Sastamala Gregoriana -festivaali on nimittänyt uudeksi taiteelliseksi johtajakseen yhdysvaltalaissyntyisen viulistin Anthony Marinin. Hänen kolmivuotinen kautensa kattaa vuodet 2026–2028.
New Yorkin osavaltion pohjoisosasta kotoisin oleva Marini muutti Helsinkiin vuonna 2010, ja hän on siitä lähtien toiminut Suomalaisen barokkiorkesterien viulistina ja konserttimestarna sekä myös taiteellisena suunnittelijana vuosina 2022–2025. Hän on monipuolinen muusikko, joka soittaa myös alttoviulua, viola d’amorea, fiideliä, viola da gambaa ja avainviulua. Vanhan musiikin lisäksi hänen mielenkiintonsa suuntautuu myös muihin tyyleihin, ja hän on ollut vierailemassa useiden suomalaisten orkesterien riveissä.
Marini rakastui vanhaan musiikkiin opiskellessaan viulunsoittoa Jody Gatwoodin johdolla Catholic University of Americassa Washington D.C:ssä. Hän alkoi opiskella aktiivisesti myös barokkiviulua mm. Risa Browderin johdolla. Eurooppaan muutettuaan hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemiassa Minna Kankaan ja Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin sekä Pariisin konservatoriossa François Fernandezin johdolla. Nykyisin hän myös itse opettaa.
Sastamala Gregoriana julkisti samalla myös tulevien vuosiensa ohjelmiston pääteemat.
Vuonna 2026 eli festivaalin 30-vuotisjuhlavuonna sukelletaan musiikin tunnevaikutuksiin: suruun, iloon, kaipuuseen ja hurmioon. Teema pohjaa affektioppiin ja sävellajien emotionaalisiin merkityksiin, ja tutkii, kuinka säveltäjät ja esittäjät ovat eri aikakausina kuvanneet ihmiselämän tunnemaisemia..
Vuoden 2027 teema tarkastelee vallan ja hovikulttuurin vaikutusta musiikkiin. Vuonna 2028 käsitellään virtuoosisuutta – ei vain teknisen taituruuden vaan myös ilmaisullisen loiston merkityksessä. Vuonna 2028 nostetaan esiin barokin mestarillisuus sekä muusikkouden monimuotoisuus eri aikakausina.
Festivaali uudistaa yleisötyötään, joka ulottuu kesän päätapahtuman lisäksi Vanhan musiikin päivän konsertteihin, syksyisiin kahvikonsertteihin ja joulun moniaistisiin elämyksiin. Musiikkia viedään myös kouluihin, päiväkoteihin, hoivakoteihin ja yhteisöihin eri puolille aluetta. Tavoitteena on tehdä näkyväksi se, kuinka vanha musiikki voi koskettaa, yhdistää ja lisätä hyvinvointia.