Cremona Musica -messut toteutui jälleen 27.-29.9.2024 rikasilmeisenä yleisö- ja ammattilaistapahtumana, jossa musiikkimessuihin yhdistyi tasokas festivaaliohjelmisto. Kaikki messualueen konsertit sisältyivät messulipun hintaan.
Mondomusica ja Piano Experience -tapahtumien taiteellisesta suunnittelusta vastasi pianisti Roberto Prosseda. Alessio Ambrosin vastuulla oli akustisen kitaran festivaali ja harmonikkatapahtuma, kun taas Stefano Prinzivalli toteutti Electric Sound Village -tapahtuman.
Cremona Musican halleissa esittäytyi 450 näytteilleasettajaa 35 maasta eri puolilta maailmaa. Kasvua oli 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. CremonaFieren presidentti Roberto Biloni vakuuttaa, kasvu haetaan myös vuoden 2025 Cremona Musicaan, jonka suunnittelu on jo vauhdissa.
Cremonassa pääosassa olivat jälleen akustiset soittimet: pianot, jousisoittimet, omana ryhmänään kitarat, mandoliinit ja ukulelet sekä lisäksi harmonikat. Tapahtumiin sisältyi myös monia paneelikeskusteluja, erilaisia demoja sekä eri soitinten mestarikursseja.
Uutuutena oli messualue, jossa esiteltiin urkuja ja niiden rakentamista.
Iltaisin Cremonan historiallinen keskus Piazza Duomo syttyi soimaan monien konserttien ja muiden tapahtumien tiimoilta. Konsertteja oli myös Stradivari-museossa samoin kuin kaupungin upeassa 1747 valmistuneessa oopperatalossa, Teatro Amilcare Ponchiellissa.
Tampere Filharmonian yhteistyö Cremonan suuntaan jatkuu
Kirjoitin Rondoon 1/2024 artikkelin Tampere Filharmonian yhteistyöstä viulukaupunki Cremonan kanssa. Orkesterin viuluasiantuntija Heikki Hannikainen lähti jälleen syyskuussa 2024 – tällä kertaa omatoimisesti – Cremona Musicaan. Samalla hän haki orkesterin jousia huollosta:
”Jousispesialisti Luca Slaviero oli keväällä Tampere Filharmoniassa tekemässä soittajien jousiin jouhituksia. Joitakin jousia hän joutui ottamaan mukaan Cremonaan, koska ne vaativat isompaa huoltoa. Toin nämä takaisin Tampereelle”, Hannikainen kertoo.
Rondossa 1/2024 kerrottiin, että Tampere Filharmonia oli hankkimassa selloa.
”Tähänkin saatiin keväällä ratkaisu, kun kolme sellistiä kävi Cremonassa kiertämässä sovittuja tapaamisia kolmessa eri liikkeessä. Paras sello löytyi Eric Blotin ateljeesta, ja tämän Bartolomeo Cristofori -soittimen noin vuodelta 1720 Tampereen kaupunki myös osti Filharmonialle.”
Padovassa 1695 syntynyt Bartolomeo Christofori työskenteli Medicin suvun palveluksessa Firenzessä instrumenttien huoltajana ja rakentajana. Hannikainen kertoo, että myös fortepianon keksijänä tunnettu Christofori on viime aikoina noussut esille Florian Leonhardin kirjan The Makers of Tuscany ansiosta.
Hannikaiselle jokainen Cremonan-vierailu on kuin opintomatka. Samalla hän kertoo nyt etsineensä lähinnä soitintarvikkeita kuten talloja ja pinnapuita.
”Cremonassa kannattaa olla nopea, sillä lukuisat muutkin ovat kiinnostuneita samoista laadukkaista tarvikkeista”, Heikki Hannikainen toteaa ja perustelee: ”Suomessa toimiala on niin marginaalinen, että valikoimassa on vakavia puutteita. Myös Filharmonian omia soittimia varten pitää olla varastoa.”
Cremona Musica -palkinnot jaettiin jo 11. kerran
Myös tänä vuonna eri alojen huippuja Cremona Musica -palkintojen merkeissä. Tässä poimintoja palkituista tekijöistä ja organisaatioista:
”A Life for the Piano” -palkinnon vastaanotti Fazioli-tehtaan perustaja Paolo Fazioli. Ohjaaja Giuseppe Tornatore palkittiin dokumenttielokuvastaan Ennio, joka kertoo elokuvasäveltäjä Ennio Morriconen elämäntarinan.
Parhaana projektina palkittiin Stauffer-akatemia, jonka perustajiin vuonna 1985 kuului viulisti Salvatore Accardo. Akatemia on keskittynyt huipputason jousisoittajien kouluttamiseen Cremonassa. Accardo oli vastaanottamassa palkintoa akatemian nykyisen johdon kanssa Museo del Violinossa.
Puhallinsoitinten kategoriassa palkittiin huilisti James Galway, ja pianotaiteen kategoriassa kanadalainen pianisti Marc-André Hamelin, joka piti resitaalin Teatro Ponchiellissa. Säveltäjäpalkinnon sai Giorgio Battistelli.
Cremona Musica järjestetään jälleen ”maaiman viulujen pääkaupungissa” 26.-28.9.2025.
Matti Tuomisto