Suomen Kulttuurirahasto käynnistää syksyllä 2025 Mirjam Helin -akatemian, joka tarjoaa lisäkoulutusta laulajille, jotka tavoittelevat korkeaa kansainvälistä tasoa ja uraa.
Ensimmäisen jakson opettajina ovat Camilla Nylund ja Luca Pisaroni. Ohjelma on kaksivuotinen, ja opetusta annetaan periodimaisesti viikonloppu- ja kesäleireillä eri puolilla Suomea, yhteistyössä alan suomalaisten toimijoiden kanssa.
Haku avautuu tammikuussa 2025. Laulajat opiskelevat muun muassa esiintymistä, ohjelmiston rakentamista, laulutekniikkaa sekä musiikkialan käytännön taitoja. Kulttuurirahasto kattaa opiskelijoiden kaikki kulut.
”Emme halua rajata hakemista liian tiukasti esimerkiksi ikärajoin. Toivomme hakijoita moninaisista taustoista ja kaikkialta Suomesta. Korkea taso on saavutettavissa erilaisista lähtökohdista, ratkaisevaa on sitoutuminen ja tavoitteellisuus”, sanoo Suomen Kulttuurirahaston toimitusjohtaja Susanna Pettersson.
Taustalla on huoli siitä, että entistä harvempi suomalainen laulaja on viime vuosina päässyt kansainväliselle uralle tai menestynyt kansainvälisissä kilpailuissa. Viimekesäisessä Mirjam Helin -laulukilpailussa yksikään suomalainen ei päässyt edes välieriin.
Camilla Nylund korostaa, että laulajan ura on paljon muutakin kuin laulamista. ”On osattava rakentaa arkensa laulamisen ympärille. Kovan kilpailun keskellä on löydettävä paikka, jossa oma ääni ja olemus voivat kukoistaa. Mirjam Helin -akatemiassa on mietitty tarkkaan, mitkä ovat parhaita keinoja tukea nuorten laulajien kasvua”, Nylund sanoo.
Mirjam Helin -akatemian opettajat rekrytoidaan alan huipulta, ja he ovat oopperalaulajia, kapellimestareita, ohjaajia ja musiikin asiantuntijoita. Koulutus rahoitetaan Mirjam ja Hans Helinin nimikkorahastosta, kuten Mirjam Helinin nimeä kantava laulukilpailukin.
Suomen Kulttuurirahasto kertoi lokakuussa myös toisesta uudesta hankkeesta Suomen musiikkielämän tukemiseksi. Se tukee Kansallisoopperan uuden oopperan laboratoriota 1,2 miljoonalla eurolla. Laboratoriossa syntyy taiteilijoiden yhteistyönä uutta nykyoopperaa. Samalla lisätään oopperan monimuotoisuutta.