Tänä päivänä alkaa olla harvoja kaupan- tai kanssakäymisen muotoja, joihin ei olisi joku suunnitellut mobiilisovellusta. Nyt ruoan, kyydin, kampaamojen ja majoituksen alustapalvelujen rinnalle on pyrkimässä Gixon, jonka ideana on yhdistää muusikot ja heidän tilaajansa.
Esiintyjät lataavat näytevideoita osaamisestaan, listaavat tyylisuuntansa, ohjelmapakettinsa, hintansa ja vapaat kalenteriaikansa, ja elävää musiikkia kaipaavat asiakkaat voivat buukata tämän perusteella sopivimman saatavilla olevan ohjelman. Tavallaan Gixon tulee siis ohjelmatoimistojen tontille.
“Perinteisesti muusikoiden varaaminen on ollut hyvin hankalaa. Tapahtuman järjestäjän on täytynyt lähteä kyselemään asiasta verkostostaan tai sitten hänen on täytynyt lähestyä muusikkoa edustavaa tahoa, jonka kanssa neuvottelut aikataulusta, korvauksesta ja muista käytännön järjestelyistä saattavat venyä. Gixon poistaa välikädet esiintyjien ja yleisöjen väliltä”, kommentoi perustajaosakas ja kaupallinen johtaja Mikko Haapala.
Sovellus keräsi 600 000 euron rahoituksen; investoijien joukossa ovat muun muassa laulaja Lauri Tähkä sekä Haloo Helsinki! -yhtye.