perjantai syyskuu 20. 2024

Gergijev kerkiää tai sitten ei

Valeri Gergijev kerkisi Bayreuthissa sentään johtamaansa esitykseen, harjoituksiin ei niinkään.

Kapellimestari Valeri Gergijev sai ankaran kohtelun Richard Wagnerin Tannhäuserin ensi-illassa, joka avasi tämänkertaisen Bayreuthin festivaalin. Yleisö buuasi hänelle armotta, ja lehdistö kirjoitti pääasiassa kriittisesti.

Die Zeitin mukaan Gergijev lähinnä ”harhaili läpi nuottien”; suoritus oli ”epätäsmällistä ja hailakkaa”, ja musiikin muotoilun sijaan kuultiin lähinnä ”epävarmaa mutinaa”. Wiener Zeitung moitti johtamista epätäsmälliseksi ja jännitteettömäksi, New York Times välinpitämättömäksi.

Kyseessä oli kapellimestarin deyytti festivaalilla. Moni ihmetteli, miksi Gergijev ylipäätään oli palkattu Bayreuthiin, jossa tuotannot valmistetaan pitkin, workshop-tyylisin harjoitusjaksoin. Sellaiseen ei kiireisellä Gergijevillä tietenkään ollut aikaa.

Yhtä aikaa Bayreuthin tuotannon kanssa hän teki Salzburgissa Verdin Simon Boccanegraa ja Verbierissä Straussin Frau ohne Schattenia, hoiti Pietarin Mariinski-teatterissa töitään, ehti Japanin kiertueelle ja johti vielä muita konsertteja. 22.8. hän johtaa Mariinski-teatterin orkesteria Turun musiikkijuhlilla.

Bayreuthissa hänen kerrotaan olleen kunkin Tannhäuserin näytöksen harjoituksissa kerran, silloinkin myöhästyneenä. Festivaalin johtaja Katharina Wagner sanoi lehdistötilaisuudessa kysyttäessä, että Gergijev teki mitä sovittiin. Muu oli assistenttien varassa.

Muuten uusi Tannhäuser sai myönteisen vastaanoton. Tobias Kratzerin modernisti ilottelevaa ohjausta pidettiin raikkaana ja näkemyksellisenä klovneineen, drag queen -hahmoineen ja Burger Kingeineen, jotka olivat osa Venuksen riehakasta autoseuruetta.

Videomonitori oli koko ajan käytössä lavan yllä ja muodosti oman realismin tasonsa kertomukselle, joka näyteltiin teatterina teatterissa. Bayreuthin Festspielhaus oli otettu tarinan näyttämöksi aivan kuten Barrie Koskyn ohjaamassa Nürnbergin mestarilaulajissa, joka myös pyörii festivaalilla.

Tannhäursein roolia laulaa Stephen Gould, Venusta Elena Zhidkova ja Elisabethia Lise Davidsen.

Suomalaistähti Camilla Nylund laulaa tänä vuonna Bayreuthissa peräti kahta roolia, Lohengrinin Elsaa ja Nürbnbergin mestarilaulajien Evaa. Elsana hänen kanssaan vuorottelee kahden näytöksen verran itse Anna Netrebko, joka näin debytoi festivaalilla.

 

 

 

Tuoreimmat uutiset