Heti viikon alkajaisiksi tänä vuonna 35 vuotta täyttävä Urkuyö ja aaria -festivaali julkisti juhlavuotensa ohjelman. Esiintyjiksi ensi kesän festivaalille saapuvat mm. laulajat Waltteri Torikka, Sami Luttinen, Cynthia Makris, Raimo Sirkiä, Hedvig Paulig ja Henri Tikkanen, pianistit Tuula Hällström, Marko Hilpo ja Kirill Kozlovski, saksofonisti Esa Pietilä, viulistit Tobias Feldmann ja Barbora Hilpo, urkuri Pétur Sakari, Helsingin barokkiorkesterin yhtye sekä Suomen kansallisoopperan kuoro. Festivaali päättyy elokuun lopulla Espoon kaupunginteatterin ja Tapiola Sinfoniettan yhteistyönä toteutettavaan Ludwig van Beethovenin Fidelio-oopperaan.
Samana päivänä Helsingin Sanomat uutisoi Kansallisarkiston kiinnostuksesta myytävänä olevia Jean Sibeliuksen käsikirjoituksia kohtaan. Uutisessa kuitenkin todetaan yli miljoonan euron kauppahinnan olevan liian korkea Kansallisarkistolle. “Vain merkittävä yksityinen rahoitus auttaisi. Sen saaminen vie kuitenkin aikaa”, Kansallisarkiston pääjohtaja Jussi Nuorteva kertoi Helsingin Sanomille.
Helsingin juhlaviikot puolestaan kertoi maanantaina yhdysvaltalaispianisti Jeremy Denkin korvaavan Daniil Trifonovin Musiikkitalon konsertissa 24. elokuuta. Denk soittaa resitaalin, johon hän on ammentanut inspiraation Marcel Proustin romaanisarjasta Kadonnutta aikaa etsimässä. Konsertissa kuullaan kappaleita Schumannilta, Chopinilta, Adèsilta, Rzewskiltä ja Beethovenilta. Trifonovin konserttiin ostetut liput kelpaavat sellaisenaan Denkin konserttiin.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia puolestaan on arvioitu QS World University Rankings -listauksessa maailman 13. parhaaksi esittävien taiteiden yliopistovertailussa. Viidettä kertaa aineittain järjestetty ranking on sisältänyt Sibelius-Akatemian huippuyliopistojen kärjessä joka kerta, parhaimmillaan kuudentena vuonna 2018. Viimevuotisesta Sibelius-Akatemian sijoitus laski yhdellä sijalla. Arviot tehdään niin valmistuneita työllistävien työnantajien kuin akateemisten asiantuntijoiden lausuntojen mukaan.
Samat esittävän taiteen oppilaitokset ovat säilyneet rankingin kärjessä vuodesta toiseen. Maailman parhaaksi arvioitiin jälleen newyorkilainen The Juilliard School. Toiseksi sijoittui lontoolainen Royal College of Music ja kolmanneksi itävaltalainen Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Kymmenen joukkoon sijoittuivat mm. maineikkaat Curtis Institute of Music Yhdysvalloista ja Royal Academy of Music Isosta-Britanniasta.
Keskiviikkona 4. maaliskuuta Sinfonia Lahti kertoi saaneensa kutsun konsertoida Rostropovitš-festivaalilla Moskovassa maaliskuun lopulla. Konsertin johtaa orkesterin ylikapellimestari Dima Slobodeniouk ja solistina esiintyy norjalainen sellisti, Grammy-voittaja Truls Mørk. Moskovan kuuluisimpiin konserttisaleihin lukeutuvassa Konservatorion suuressa salissa järjestettävän konsertin ohjelmassa kuullaan Sibeliuksen sinfoninen runo Satu, Edward Elgarin sellokonsertto sekä Sibeliuksen viides sinfonia.
Rostropovitš-festivaalin taiteellisena johtajana toimii maailmankuulun sellistin Mstislav Rostropovitšin (1927–2007) tytär Olga Rostropovitš. Festivaalilla ovat vierailleet vuosien varrella mm. Lontoon filharmoninen orkesteri, Englannin kamariorkesteri, Pariisin orkesteri, Ranskan radion filharmoninen orkesteri ja Accademia Nazionale di Santa Cecilia -orkesteri Roomasta. Sinfonia Lahti on ensimmäinen festivaalilla vieraileva suomalaisorkesteri.
Iskelmälaulaja Anna Hanski puolestaan kertoi keskiviikkona Yle Puheen haastattelussa seksuaalisesta häirinnästä viihdemusiikin saralla. Hanski kertoo todistaneensa uransa aikana paljon epäasiallista käytöstä: tytöttelyä, vähättelyä ja koskettelua. Hanski ei itse ole kohdannut vakavaa seksuaalista häirintää, mutta on kuullut kokemuksista, joissa naisille on ehdotettu seksiä levytyssopimusta vastaan. Iskelmälaulajan mukaan ehdottelijat toimivat edelleen alalla.
Torstaina Yle uutisoi laulukokeen olevan suomalaisille yleinen trauma. Musiikkikasvatuksen väitöskirjatutkija Minja Koskela analysoi lukijoiden Ylelle lähettämät musiikkikokemukset ja löysi vastauksista kuusi eri kategoriaa. Koskelan mukaan niin hyvät kuin huonotkin kokemukset musiikista ja sen opetuksesta painottuivat opettajakokemukseen. “Oli helppo löytää, mikä määrittää hyvää musiikkipedagogiikkaa, ja missä tulee mahdollisesti ongelmia.” Koskelan mukaan vastausten perusteella hyviä muistoja ja kokemuksia ovat onnistuneet luomaan sellaiset opettajat, jotka kuuntelevat, koetaan reiluiksi, antavat rakentavaa palautetta, eivät tyrmää, kannustavat ja ovat tasapuolisia.
Loppuviikosta toista kertaa soinut Savoy Jazz Fest taasen kasvatti yleisömääräänsä. Tänä vuonna nelipäiväisenä järjestetty jazz-festivaali veti konsertteihinsa lähes 2 500 henkeä. Ensi vuonna jazzin kansainvälistä ja kotimaista parhaimmistoa esittelevä Savoy Jazz Fest järjestetään 4.-7. maaliskuuta. Tuolloin festivaalin taiteellisena johtajana jatkaa vielä trumpetisti Jukka Eskola.
Sen sijaan Äänekoskella yli 30 vuotta järjestetty Keitelejazz ei soi ensi kesänä. Keitelejazzia järjestänyt Äänekoski Jazz ry päätti festivaalin lakkauttamisesta vuosikokouksessaan torstaina 5. maaliskuuta. Ensi kesän taiteilijakiinnitykset peruttiin jo helmikuussa. Tuolloin toiminnanjohtaja Päivi Kaasinen kertoi Äänekosken kaupunkisanomille taloudellisen riskin olevan yhdistykselle “aivan liian suuri”. Yhdistys ei lopulta löytänyt yhteistä säveltä kaupungin nykyisen johdon kanssa. Festivaalilla ehti vuosien varrella esiintyä useita jazzin kansainvälisiä huippunimiä.