maanantai marraskuu 25. 2024

Miina-Liisa Värelälle huippuarvostelut Saksassa

Sopraano Miina-Liisa Värelä laulaa pääsiäisen aikaan Berliinin filharmonikkojen festivaalilla Baden-Badenin Festpielhausissa Värjärin vaimon roolia Richard Straussin oopperassa Nainen vailla varjoa (Die Frau ohne Schatten). Tuotannon johtaa filharmonikkojen ylikapellimestari Kirill Petrenko, ja ohjaus on amerikkalaisen Lydia Steierin. Esitys kuullaan 14.4. konserttiversiona Berliinin filharmoniassa, ja se välitetään myös striiminä Digital Concert Hallissa.

Miina-Liisa Värelälle Baden-Badenin esitys merkitsee ainakin kritiikkien perusteella suurta läpimurtoa. Saksalaiskriitikot nimittäin ylistävät hänen suoritustaan yhdestä suusta. ”Illan yllättäjät: Värelä ja Petrenko”, otsikoi esimerkiksi Etelä-Saksan radion SWR2-kanavan Bernd Künzig. ”Naisellista laulun voimaa ja lyyrisiä sävyjä yhdistäessään hän oli illan tapaus.”

Saman huomion teki Die Tagespiegelin Eleonore Büning: “Miina-Liisa Värelä lumosi laulunsas lyyrisellä värillä ja dramaattisella täyteläisyydellä.”

Yleensä kriittinen Die Welt-lehden Manuel Burg heltyy myös suomalaissopraanoa kuunnellessaan. ”Laulullisesti suurinta: turmeltumaton, lämmin, majesteettisen kuuloinen Miina-Liisa Värelä värjääjänä pantterikuvioisessa ja vaaleanpunaisessa esiliinassa – nukketehtaan tiukka äiti.”

”Värjärin vaimon roolissa Miina-Liisa Värelä osoittaa hämmästyttävää kykyä muuttua riitelevästä Megarasta ihmiseksi, joka on herännyt kukoistamaan täyteen empatiaan. Hänen sopraanonäänensä huokuu rakkautta ja omistautumista siitä hetkestä lähtien, kun hänen miehensä tunnistaa hänet omaksi itsekseen, eikä hän enää ole rajoitettu synnyttävän naisen rooliin”, kirjoittaa FAZ:n Jan Brachmann.

Värjärin vaimo on avannut aiemminkin Värelän ovia suuriin oopperataloihin. Ensimmäisen Färberinninsä hän teki Linzissä 2017, ja se sai ylistävät kritiikit.

”Se on fantastinen rooli, yhtä dynamiittia ja koko nainen! Hän on inhimillinen, kaikkensa yrittänyt kotirouva, joka on pettynyt haaveissaan mutta yrittää lapsettomuuden traumastaan eteenpäin. Hänen kehityskaarensa on oopperan kiinnostavin, ja laulullisesti se on hurja väkevyydessään”, Värelä kertoi tammikuun Rondon kansihaastattelussa.

Harri Kuusisaari

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

Tuoreimmat uutiset