
György Ligetin ”antiooppera” Le Grand Macabre saa vihdoin Suomen ensi-iltansa, kun Radion sinfoniaorkesteri ja Helsingin kamarikuoro solisteineen esittävät teoksen Helsingin juhlaviikkojen yhteydessä 26. elokuuta. Esitys vierailee Berliinin Filharmoniassa Musikfest Berlin -tapahtuman avajaisissa 28. elokuuta. Vierailun arvoa lisää se, että konsertti juhlistaa samalla tapahtuman katto-organisaation Berliner Festspielen 75-vuotista historiaa.
Le Grand Macabren johtaa RSO:n ylikapellimestari Nicholas Collon. Kyseessä on ohjattu konserttiesitys, jonka ohjaa Frederic Wake-Walker. Laajassa kansainvälisessä solistikunnassa laulavat muun muassa Sarah Aristidou, Heidi Melton, Andrew Watts, Wolfgang Ablinger-Sperrhacke, Leigh Melrose, Luke Terence Scott, Tuomas Katajala, Jussi Merikanto, Tomi Punkeri ja Sakari Topi.
Ligetin ainoa ooppera sai kantaesityksensä Tukholmassa nimellä Den Stora Makabren vuonna 1978. Se on pikimusta vertauskuva sodasta ja maailmanlopusta. Surrealistisen näytelmäkirjailijan Michel de Ghelderoden näytelmään perustuva Le Grand Macabre yhdistää absurdin teatterin, keskiaikaisen danse macabren ja villin tivolispektaakkelin elementtejä.
”Le Grand Macabressa käänsin kuoleman päälaelleen. Tein siitä koomisen hahmon. Se oli kostoni”, Ghelderode sanoi vuonna 1956 antamassaan haastattelussa. Ligeti, joka koki toisen maailmansodan kauhut ja vältti kuoleman täpärästi useita kertoja, vie tapahtumat kuvitteelliseen Breughellandiin – totalitaariseen, korruptoituneeseen ja rappeutuneeseen maahan, jonka esikuvina ovat flaamilaisen renessanssitaiteilijan Pieter Bruegelin maalaukset.
Tapahtumien demagogina ja apokalypsin tuojana on Suuri Makaaberi Nekrotzar, kuoleman ja tuhon ruumiillistuma, joka lopulta osoittautuu naurettavaksi tyranniksi. Muita hahmoja ovat muun muassa salainen poliisi, juoppo Piet vom Fass, heikko hallitsija prinssi Go-Go, sadistinen Mescalina sekä keskenään kisailevat mustat ja valkoiset ministerit.
Ligetin hahmot eivät kehity psykologisesti vaan ovat yhteiskunnallisia ja eksistentiaalisia symboleja, joissa groteskius, farssi ja kauhu yhdistyvät. Lopussa maailma ei tuhoudu, ja hahmot joutuvat kohtaamaan elämän absurdiuden: kuolema ei ollutkaan kaikkivoipa, ja elämä jatkuu kaoottisena mutta elämisen arvoisena.
Helsingin juhlaviikot ei ole vielä julkistanut Le Grand Macabren tuotantoa, mutta Musikfest Berlin on. Juhlaviikot on kuitenkin jo tiedottanut eräistä muista vierailuista vuonna 2026.
Tšekin filharmoninen orkesteri esiintyy Musiikkitalossa 28. elokuuta ylikapellimestarinsa ja musiikillisen johtajansa Semjon Bytškovin johdolla. Illan ohjelmassa on Antonín Dvořákin seitsemäs sinfonia sekä Dmitri Šostakovitšin viulukonsertto, jonka solistina on Janine Jansen.
Cloud Gate Dance Theatre esittää Tanssin talossa 27.–29. elokuuta johtajansa Cheng Tsung-lungin teoksen 13 Tongues. Teos vie katsojan matkalle 1960-luvun Taipein kaduille ja yhdistää tanssiin muun muassa taolaista resitointia ja taiwanilaista kansanmusiikkia.
Laulaja-lauluntekijä ja säveltäjä Rufus Wainwrightin Dream Requiem avaa Juhlaviikot 18. elokuuta. Teoksen esittää Helsingin kaupunginorkesteri Dalia Stasevskan johdolla. Kertojaroolin tulkitsee näyttelijä Laura Birn, solistina kuullaan sopraano Anna Prohaskaa ja kuoro-osuuksista vastaa Key Ensemble. Wainwright esiintyy myös Huvilassa.