Hyveitä ja hysteriaa lastenmusiikissa

    Pämppää. Vauvoja. Koskä sä eroot. Nämä nimikkeet olivat Spotifyn kolme virallista Suomen eniten soitetuinta kappaletta yhtenä viime kesän hetkenä. Alkoholimyönteisyys, löyhä seksuaalimoraali ja parisuhteen löyhään avonaisuuteen kannustava sanoma näyttäisivät kuuluvan nuorison ja usein pientenkin lasten ääniraitaan, vaikka kappaleet ovat lähtökohtaisesti aikuisten musiikkia. Miten musiikkikasvatus kohtaa tällaisen todellisuuden, joka ulotetaan kaveripiirien ja ehkä kodinkin hiljaa hyväksymästä totuudesta käsin yhä nuorempiin lapsiin?   Musiikintutkija Taru Leppänen on tutkinut lastenmusiikkikulttuureita ja julkaissut aiheista muun muassa kirjan […]

Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliMusiikkisitaatit lehdistöstä joulukuussa 2015
Seuraava artikkeliDon Giovanni Pohjolassa