Don Giovanni Pohjolassa

Kevin Greenlaw
Amerikkalaislähtöinen baritoni Kevin Greenlaw laulaa Jyväskylän Don Giovanni -tuotannon nimiroolissa.

Italiassa kuusisataaneljäkymmentä, Saksassa kaksisataakolmekymmentäyksi, mutta Espanjassa huikeat tuhat ja kolme kaunokaista. Nyt maailman tunnetuin naistenmies saapuu Keski-Suomeen.

Jyväskylän oopperan promovideoissa ei komistuksen imartelu suomalaisneitoja kuitenkaan heti vakuuta. Don Giovanni eli Kevin Greenlaw saa lemput kauniilta Zerlinalta, ihastelee suomalaista luonnonmaisemaa ja hyppää kirkkaseen järveen vain todetakseen kauhukseen, että vesi hyytää kuin pohjanneidon sydän. Kylmä Suomenmaa taitaa olla kova pala. Toivottavasti näyttämöllä käy parempi flaksi?

Tosin Jyväskylän versiossa Don Giovannin tarina ei sijoitukaan Järvi-Suomen modernisoituneeseen pääkaupunkiin, vaan 1600-luvun Sevillan lämpimään kesäyöhön. Ohjaaja Kari Arffmanin mukaan kyseinen ympäristö antaa aistikkaalle tarinalle otolliset puitteet, eikä aikakautta ollut hänen mielestään syytä vaihtaa. Wolfgang Amadeus Mozartin ja libretisti Lorenzo da Ponten teos sisältää sekä hupaisia että traagisia aineksia ja tarvitsee siksi taidokkaan toteutuksen. Don Giovannin moneen kertaan analysoitu hahmo on sekä rakastettava että vihattava konna.

Vaikka päähenkilö eittämättä toimii moraalisesti väärin, en halua, että esitys moralisoi”, Arffman kertoo. ”Mozartin musiikki sinällään sisältää niin paljon elämänmakuista ja koomistakin materiaalia, että esityksenkin tulee mielestäni olla riehakas, eikä kylmä psykologinen kuvaus patologisesta naistenviettelijästä. ”

Aiemmin paljon musiikkiteatteria tehnyt Arffman ohjasi Kotkassa muutama vuosi sitten oopperan Dido ja Aeneas, jossa kuoron puvustuksessa käytettiin tuunattuja pussilakanoita. Don Giovannissa sänkyteema viedään vieläkin pidemmälle, kun päähenkilöt puvustetaan aikakauden mukaisilla vaatteilla, jotka on tehty lakanoista, sääty tai persoona määrää lakanan värin ja materiaalin. Don Giovannille maailma on kuin suuri sänky, jossa voi iloitella mielensä mukaan. Puvut ja lavasteet hoitaa Jyväskylän kaupunginteatterin lavastaja Karmo Mende.

Lavastukseen tulee toki joitakin kolmiulotteisia elementtejä, mutta nekin on ympäröity lakanoilla. Lavastevaihdot ovat mahdollisimman dynaamiset: kuoro voi muuttua tanssivista juhlavieraista puiksi ja pensaiksi tai hautakivistä demonien kuoroksi,” Arffman jakaa ideoitaan.

Jyväskylässä ooppera on yleensä ollut harvinaista herkkua, sillä vuonna 1972 perustettu Keski-Suomen Alueooppera on järjestänyt produktionsa aina muutaman vuoden välein. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella tämä on nykyään valitettavasti normaalia, sillä viime vuosina alueoopperoiden ongelmina ovat olleet joko toimijoiden vähyys tai julkisten tukien leikkauksista johtuvat taloudelliset pulmat. Tämä on johtanut toiminnan vähentämiseen tai kokonaisten alueoopperoiden lakkautuksiin.

Viime vuonna oopperan sijasta Jyväskylässä järjestettiinkin yksinkertaisempi gaalakonsertti, jolla kerättiin varoja tämän vuoden produktioon. Nimiosan vetävä amerikkalaisbaritoni Kevin Greenlaw tuli jo silloin kyseisessä Jyväskylä Sinfonian uudenvuoden konsertissa tunnetuksi hurmurintaidoistaan, kun tämä kosi lavalla yllättäen tyttöystäväänsä, sopraano Marjukka Tepposta. Greenlaw on laulanut Don Giovannin ensimmäisenä pääroolinaan jo kymmenen vuotta sitten Saksassa, joten hahmo on hänelle tuttu ja rakas.

Muu roolitus koostuu tällä kertaa monista nuorista ja kokeneemmista laulajista.Vaativana pidetyn palvelija Leporellon roolin esittää 1980-luvulla oopperauransa aloittanut Juha Kotilainen. Maalaistyttö Zerlinaksi produktion kapellimestari Ville Matvejeff löysi nuoren Ena Pongracin työskennellessään samaisen teoksen parissa Kroatiassa. Muista esiintyjistä muun muassa sopraano Sirkka Lamminen ja bassobaritoni Jari Parviainen on nähty Jyväskylässä jo aiemmin Verdin La Traviatassa vuonna 2008. Parviainen on ehtinyt tehdä kaupungissa myös Jevgeni Oneginin ja Macbethin.

Aiemmin muun muassa Jyväskylän kaupunginteatterin johtajana toiminut Kari Arffman on tyytyväinen roolitukseen. Taiteilijoiden nykypäivän osaaminen musikaaleissa ja oopperassa on Arffmanin mielestä myös hyvällä tasolla.

Toivon, että pystymme tekemään korkealuokkaista oopperaa, jossa lauletaan erinomaisesti, mutta myös näytellään uskottavasti. Tällä miehityksellä uskon todella, että pystymme siihen.”

Don Giovannin ensi-ilta Jyväskylän teatteritalossa 31.12.2015, esitykset sen jälkeen 13.2.2016 saakka.

Elina Salin 


Edellinen artikkeliHyveitä ja hysteriaa lastenmusiikissa
Seuraava artikkeliJoulukuu Orkesterikalenteri