Monteverdiä ilman aromia

Claudio Monteverdi: Messa a quattro voci et salmi, 1650. Vol 1. The Sixteen, joht. Harry Christophers. Coro 16142. Mistä tulee musiikillisen tyylin idiomaattisuus, vaikeasti määriteltävä aromi, ja miksi se ei joskus vain löydy? Tätä mietin Harry Christophersin uutta Monteverdi-koostetta kuunnellessani. The Sixteen -kuoron laulussa ei ole valittamista: se on teknisesti varmaa, linjoiltaan selkeää ja tyylinmukaisuuden kriteerit täyttävää.   Mutta missä on se aistillisuuden valtaama hengellisyys, tekstin ja soinnin yhteinen tunnekosketus, joka tekee 1600-luvun alun italialaisesta […]

Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliLutoslawskia intensiivisesti
Seuraava artikkeliArvio: Jokaisessa asuu Don Giovanni