maanantai kesäkuu 27. 2022

Boris Ljatoshniski

Ukrainalaisia pianokvintettoja. Boris Ljatoshniski: Ukrainalainen kvintetto op. 42. Valentin Silvestrov: Pianokvintetto. Viktoria Poleva: Simurgh-kvintetto. Bogdana Pivnenko ja Taras Jaropud, viulu, Katerina Suprun, alttoviulu, Juri Pogoretski, sello, Irina Stragub, piano. Naxos 8.579098.

Ukrainalaista musiikkia kuunnellaan nyt eri korvin kuin muutama kuukausi sitten, mutta olennaista on, että sitä kuunnellaan. Boris Ljatoshinskin (1895-1968) ura osui vaikealle ajanjaksolle ja varhaisesta, Skrjabinin innoittamasta modernismista oli siirryttävä neuvostodoktriinien mukaiseen sävellystyyliin. Toisen maailmansodan aika antoi säveltäjille liikkumatilaa ja ukrainalaissäveltäjälle tilaisuuden ilmaista kansallista identiteettiään. Ukrainalainen kvintetto op. 42 (1942/45) on monumentaalinen teos, jossa ukrainalaiset kansanlauluaiheet kohtaavat sodan äänet, Rahmaninov-henkisen nostalgian ja vastarintaa huokuvan draaman. Kaikki ei teoksessa tai esityksessä hitsaudu yhteen, mutta ukrainalaismuusikoiden verenkarvainen konserttitulkinta vakuuttaa musiikin todistusvoimasta.

Ljatoshinski oli taannoin Kievistä evakuoidun Valentin Silvestrovin (s. 1937) opettaja, jolle hän omisti vuonna 1961 pianokvintettonsa. Teos on varhaista ja epätyypillistä Silvestrovia, jossa tulevaa metamusiikkia ennakoivat kolmiosaiseen teokseen ripotellut miedosti mystiset kohtaukset. Levyn kolmas sävellys on uusi, Victoria Polevan (s. 1962) Simurgh-kvintetto (2020). Simurgh on persialaisen suufi-mytologian lintu, jonka etsintä päättyy eräänlaiseen itsensä löytämiseen. Se onkin Polevan minimalistisesti helisevän teoksen sykähdyttävin hetki. Vaikka levyn tuotanto ja teosvalikoima eivät täytä kaikkia toiveita, Naxos ansaitsee kiitoksen siitä, että yhtiö on tuonut määrätietoisesti esiin ukrainalaista säveltaidetta.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliNikolai Kapustin
Seuraava artikkeliFelix Mendelssohn

orkesterit ja konsertot