sunnuntai marraskuu 27. 2022

Messiaen

Olivier Messiaen: Les offrandes oubliées, Poèmes pour Mi, Chronochromie. Sarah Leonard, sopraano, ORF Wienin RSO, johtajana Michael Gielen. Orfeo C250131.

Messiaenin Poèmes pour Mi (1936) on yksi 1900-luvun hienoimpia orkesterilaulusarjoja, mutta verraten harvoin kuultavissa. Ehkä sen modernistiset piirteet vievät laulajia epämukavuusalueelle, mutta tuntuu myös, että sen oudoksutuin elementti on rakkauslaulujen väkevä kristillisyys. Vaimolleen – lempinimeltään Mi – omistamissaan runoissa Messiaen ylistää yhtä paljon avioliiton sakramenttia ja pyhyyttä kuin hurmiota ja eroottisia nautintoja. Sarah Leonard on nykymusiikkispesialisti, joka on elementissään, vaikkei aivan ihanteellisesti äänitettynä tässä vuonna 1991 tehdyssä konserttitaltioinnissa.

Michael Gielen oli vanhan koulun ekspressionisti, joka osasi kaivaa uudesta musiikista vimman ja kipupisteet. Messiaenin varhaisempi ”Unohdetut uhrilahjat” (1930) on urkumaisessa soitinnuksessaan rämisevä mutta jyhkeä avausnumero levylle. Vuonna 1960 valmistunut Chronochromie on Messiaenin kiinnostavimpia ja virtuoosisimpia orkesteriteoksia, ”ajan väriä” tutkiva eepos, johon Gielen ja Wienin radion sinfoniaorkesteri heittäytyvät varmoina taidoistaan. Esitys on myös konsertista äänitetty, mutta laulusarjaa onnistuneemmin. Joitakin summittaisuuksia kompensoi päättäväinen rutistus, joka ei anna musiikin latistua rytmikaavojen hokemiseksi.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

orkesterit ja konsertot