sunnuntai syyskuu 25. 2022

Mozart

Mozart Minore. W. A. Mozart: pianokonsertot nro 20 d ja 24 c. See Siang Wong, piano, Southwest German Philharmonic, Philipp von Steinaecker. RCA 1907591322.

Mozartin kahdesta molliin kirjoittamasta pianokonsertosta ei ole varsinaisesti levypulaa, mutta See Siang Wong tarjoaa niistä niin tuoreet tulkinnat, että niitä kuuntelee uusin korvin. Vaikka molemmissa teoksissa on traaginen pohjavire ja niitä on pidetty romanttisen pianokonserton isinä, niin See Siang Wongin ilmeikäs ja irtonainen kosketus ja soiton mielikuvitus ottavat etäisyyttä raskauteen. Hän fraseeraa ja kuvioi melodioita usein eri tavalla niiden toistuessa tai jatkuessa uudella sävyllä. Kummankin konserton hitaissa osissa varioiva kuviointi ja koristelu luo koko ajan muuntuvia harmonisia värejä ja emotionaalisia tasoja. Silti se ei mene itsetarkoitukselliseksi vaan korostaa musiikin eteenpäin soljuvaa, oopperamaista ja retorisesti keskustelevaa luonnetta.

Laulavuus ja puhuvuus ovat tasapainossa, fraaseissa on aina sisäistä eloa ja suuntaa, mutta vivahteita riittää myös melankolian suuntaan. Konserttojen luonne-erot Wong toteuttaa taitavasti. Usein tuntuu kuin kuuntelisi Don Giovanni -oopperaa: tilanteet vaihtuvat alinomaa, ja komediaa varjostavat mustat pilvet. Lisäarvoa tulkinnalle tuo vielä se, että pianisti on valinnut kaikkiin kadensseihin totutusta poikkeavat versiot. d-molli konsertossa Mozartin oppilaan Johann Nepomuk Hummelin kadenssit kehittelevät teemoja virtuoosisesti ja kiehtovasti, ja c-mollikonsertossa taas Philipp Karl Hofmann vie niitä aivan omaan suuntaansa. Saman tien Wong olisi voinut improvisoida omat kadenssinsa.

Lounais-Saksan filharmonikot soittavat Philipp von Steinaeckerin johdolla paikoin hieman jähmeästi – Wongin näkemykseen olisi sopinut periodityylisempi ote.

Harri Kuusisaari

Edellinen artikkeliCarl Nielsen ja Jean Sibelius
Seuraava artikkeliJean Sibelius

orkesterit ja konsertot