maanantai kesäkuu 27. 2022

Paul Hindemith

Paul Hindemith: Klarinettikonsertto, Klarinettikvartetto, Klarinettisonaatti. Sharon Kam, klarinetti, Frankfurtin Radion sinfoniaorkesteri, johtajana Daniel Cohen, Antje Weithaas, viulu, Julian Steckel, sello, Enrico Pace, piano. Orfeo C210041.

Paul Hindemith kävi läpi tyylikehityksen, jonka punaisena lankana oli epäromanttisuus. Se on pitänyt hänen musiikkinsa taustalla silloinkin, kun radikaalimmin modernit säveltäjät ovat nousseet sieltä esiin. Hindemithin ”asiallinen”, arkkitehtuurin funktionalismia muistuttava tyyli toimii usein musiikillisen ilmanraikastimen tavoin. Poissa ovat tunneähky ja hermoja raastava ilmaisupakko huomion kiinnittyessä paljaammin musiikillisiin arvoihin. Neliosaisesta klarinettikonsertosta (1947) huokuu myös sodan päättymistä seurannut tanssiva ilo ja hitaan osan huojentava rauha, joista Sharon Kam ja Frankfurtin RSO rakentavat hienon kokonaisuuden.

Hindemith sävelsi lähes kaikille orkesterisoittimille jonkin sooloteoksen, mutta klarinetille syntyi Benny Goodmanille valmistuneen konserton lisäksi kvintetto, kvartetto ja sonaatti. Klarinettikvartetto (1938) ja -sonaatti (1939) ovat sotaa ja maanpakoa edeltävän synkemmän ajan teoksia. Kolmiosainen kvartetto laajenee loppua kohden, ja sen monitaitteinen finaali käy läpi karakterien kiirastulen ennen päättymistään pahaenteisesti takovaan toccataan. Sotaa ennakoivan ajan varjot ulottuvat myös neliosaiseen klarinettisonaattiin, jossa töksähtelevien nopeiden osien lomassa kuullaan koruttoman eleginen hidas osa.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliMichel-Richard De Lalande
Seuraava artikkeliFlorence Price

orkesterit ja konsertot