maanantai kesäkuu 27. 2022

Peteris Vasks

Peteris Vasks: Sellokonsertto nro 2 ”Klātbūtne”, Alttoviulukonsertto. Marko Ylönen, sello, Lilli Maijala, alttoviulu, Tallinnan Kamariorkesteri, johtajana Juha Kangas. Alba ABCD 463.

Sello on ollut Peteris Vasksille läheinen instrumentti ja ensimmäinen sellokonsertto – jonka Marko Ylönen on levyttänyt Ondinelle – kuuluu hänen menestyneimpiin teoksiinsa. Toinen sellokonsertto, lisänimeltään Klātbūtne (“Nykyisyys”), valmistui vuonna 2012 sellotaiteilija Sol Gabettalle ja Amsterdam Sinfoniettalle. Ylönen on soittanut teosta pitkään, ja sen myös kuulee Alban levyltä, jossa kolmiosainen teos vyöryy valtavalla intensiteetillä. Ylönen tuo muhkealla sellosoinnillaan hitaisiin ääriosiin sielukasta painoa. Nopea keskimmäinen osa on väkivaltaisessa repivyydessään karmiva ja saa hurjan latauksen Juha Kankaan johtamalta Tallinnan Kamariorkesterilta.

Toisen sellokonserton ”Nykyisyys” voi tuntua nyt ajankohtaisemmalta kuin kymmenen vuotta sitten. Päätösosan koraalisävelmä kasvattaa voimaa luopuakseen siitä lopussa kirkastuvaan elegisyyteen, jossa Ylösen sello saa kumppanikseen Eva-Maria Sumeran sopraanoäänen. Neliosainen alttoviulukonsertto (2015) on sävelletty Maxim Rysanoville, joka on myös levyttänyt teoksen (Bis). Vasksin musiikki etenee kohti valoa tässä konsertossa taitetummin värein, jotka Lilli Maijala tavoittaa tarkoin. Pimeys valtaa musiikin kolmannessa osassa Dies irae -lainoineen, eikä päätösosan tie rauhan satamaan ole helppo. Kuulijalle sen seuraamisen tekee helpoksi Maijalan, Kankaan ja Tallinnan Kamariorkesterin suvereeni ote: he soittavat Vasksin musiikkia kuin oman elämänsä partituurista. Miinuksia tulee esitetekstin surkeasta käännöstyöstä.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliSilvestrov
Seuraava artikkeliLudwig van Beethoven

orkesterit ja konsertot