maanantai kesäkuu 27. 2022

Schönberg ym.

Esa-Pekka Salonen: Stockholm Diary, Lachen Verlernt, Sally Beamish: Glanz, Arnold Schönberg: Verklärte Nacht, Igor Stravinsky: Concerto in D. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri, joht. Malin Broman. Alba

Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin sointi on niin erityinen, että sen usein tunnistaa jo äänen alukkeesta. Niin tälläkin levyllä, joka on orkesterin ja sen taiteellisen johtajan Malin Bromanin ensimmäinen yhteinen. Esa-Pekka Salosen Stockholm Diary alkaa intensiivisellä soinnilla, jossa bassot ja sellot ärjyvät muhkeina, viulut välkehtivät, ja väliäänten nopeana toistuva rytmikuvio luo koko teoksen ajan jatkuvan svengin. Salonen muistelee nostalgisesti Tukholman-aikaansa, joka tuntuu olleen täynnä nuoren miehen itseluottamusta. Jousitekstuuri saa yhä uusia värejä intohimoisesta melodiasta pizzicato-sateeseen ja viuhuviin kuvioihin, ja kamariorkesteri intoutuu suoranaiseen räppäämiseen sille tutulla pelimannienergialla.

Schönbergin Verklärte Nacht saa Bromanin liidauksessa yhtä väkevän esityksen, jolle tuovat erityisilmeen jyrkät soinnilliset kontrastit läpikuultavasta tekstuurista pakahduttavaan orkestraalisuuteen. Kuulas kuunkajo muuttuu repiviksi ristiriidoiksi, intohimo vaihtuu öisen luonnon tuomaan rauhaan. Muusikot tuntuvat perehtyneen teoksen taustalla oleviin Richard Dehmelin runoihin, niin hyvin sisällä he ovat sen draamallisessa kaaressa. Stravinskyn konsertto D saa jazzmaista joustavuutta ja ironiaa, jota ilman barokkinen tyylittely menee helposti kuivakkaaksi.
Malin Broman osoittaa monipuolisuuttaan soittamalla orkesteriteosten välillä sooloteokset viululle ja alttoviululle. Sekä Esa-Pekka Salosen Lachen Verlernt että Sally Beamishin Glanz lainaavat Schönbergiä. Edellinen jatkaa Pierrot Lunairen ilveilijän yrityksiä saada kontaktia yleisöönsä, jälkimmäinen pohdiskelee Verklärte Nachtin jälkilämmössä. Broman heittäytyy molempiin täysillä.

Harri Kuusisaari

Edellinen artikkeliThomas Larcher
Seuraava artikkeliPantsho Vladigerov

orkesterit ja konsertot