maanantai kesäkuu 27. 2022

Krzysztof Penderecki

Krzysztof Penderecki: Jousikvartetot, Klarinettikvartetto. Piotr Szmyslik, klarinetti, Sleesialainen kvartetti. Chandos CHAN 20175.

Monet säveltäjät aloittavat radikaaleina ja päätyvät johonkin konservatiivisempaan tai perinteisempään. Krzysztof Pendereckillä (1933–2020) tuo käänne oli kertakaikkinen, mutta silti kyse on samasta säveltäjästä. Hänen musiikkinsa punaisena lankana kulkee näyttämöllisesti jännittynyt draamallisuus. Jousikvartetoista kaksi ensimmäistä noin seitsemänminuuttista teosta (1960, 1968) edustavat aikansa avantgardea radikaaleimmillaan. Ensimmäinen on epätavallisten soittotapojen ja kirskuvien tehokeinojen lyhyt oppimäärä, toisessa niiden joukkoon lisätään viheltämistä, mikrointervalleja ja koputtelua. Pendereckin modernismia on joskus kritisoitu erikoistehoihin nojaavaksi, mutta ainakin hän oli niiden käsittelijänä ehdoton mestari.
Kaksikymmentä vuotta myöhemmin syntynyt Der Unterbrochene Gedanke on Pendereckin kustantajalleen omistama pariminuuttinen miniatyyri. Kolmas jousikvartetto (2008), lisänimeltään Sivuja kirjoittamattomasta päiväkirjasta, edustaa Pendereckin uusromanttista tyyliä ja peilaa teoslajin tunnustuksellista perintöä. Neliosaisen teoksen finaali soi jäähyväisinä elämän melskeelle ja vetäytymisenä yksityiseen sfääriin. Sinne kuuluvat vartin mittainen klarinettikvartetto (1993) ja lyhyt, alttoviulusoolostaan shostakovitshmaiset suuntalukemat ottava neljäs jousikvartetto (2016). Sleesialainen jousikvartetti on Pendereckin molemmissa tyyleissä yhtä varma ja omistautunut. Heidän käsissään teoksista kasvaa aitoja tunnustuksia koko elämän eri vaiheista.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliClaude Debussy ym.
Seuraava artikkeliReali ym.

Soitin- ja kamarimusiikki