maanantai kesäkuu 27. 2022

Reali ym.

Specchio veneziano. Giovanni Battista Reali: Sinfonia XII (Folia), Sinfonia IX, Sinfonia I, Sinfonia II (Capriccio), Sinfonia X (Capriccio), Sinfonia IV (Capriccio), Antonio Vivaldi: Sonata prima RV 73, Follia RV 63, Sonata a violoncello solo RV 40, Sonata terza per due violini RV 68. Le Consort. Alpha 771.

Venetsiasta tuli itsenäisen soitinmusiikin tienraivaaja 1500-luvun lopulla, ja kaupunki piti aloitetta hallussaan koko barokkiajan. Antonio Vivaldin saavutukset ovat hyvin tiedossa, mutta kolme vuotta nuorempi Giovanni Battista Reali (1681–1751) on uinunut unohduksissa. Reali työskenteli vuonna 1711 Venetsian Teatro San Fantinissa viulistina ja vuonna 1727 Guastallan herttuan palveluksessa, mutta sitten jäljet katoavat. Vuonna 1709 hän julkaisi Corellille omistettuja triosonaatteja ja capriccioita ja vähän myöhemmin 12 sonaattia viululle ja basso continuolle. Specchio veneziano on ”venetsialainen peili”, jossa Realin virtuoosista ja eleganttia musiikkia vertaillaan Vivaldiin.
Ilmeisin leikkauspiste ovat molempien säveltäjien Folia-muunnelmat, Reali rohkeana ja kekseliäänä ja Vivaldi oopperamaisen dramaattisena. Sonaattien välissä kuullaan harvinaisuuksia, kuten Largo Vivaldin sellosonaatista RV 40 tai Andante kahden viulun sonaatista RV 60. Peilinä toimii myös Bach cembalosovituksellaan Vivaldin viulukonserton RV 230 Larghettosta. Realin säkenöivä viulubarokki on levyn valtti, mutta myös ympärille kootut Vivaldin teokset valottavat säveltäjän vähemmän tunnettua puolta. Nuorekas ranskalainen yhdestä viulistista, kahdesta sellististä ja urkuri-cembalistista koostuva Le Consort taitaa sekä tulisen taituruuden että hivelevän herkkyyden.
Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliKrzysztof Penderecki
Seuraava artikkeliSigismond Thalberg

Soitin- ja kamarimusiikki