Kohuttu popmessu tulee taas

Ruamjai-kuoro Missa Populariksen levytyksessä Uuraisten kirkossa viime marraskuussa.. © Henri Karjalainen

Timo Ruottisen Missa Populariksen kantaesityksestä on kulunut 50 vuotta. Nyt se palaa.

 

Säveltäjä Timo Ruottinen, 71, oli 1960-luvun lopulla nuori mies, joka oli innostunut niin popmusiikista kuin Bachin h-mollimessustakin. Hän oli myös aikansa radikaali, joka seurasi tiiviisti muun muassa Prahan kevään dramaattisiksi kääntyneitä tapahtumia.

Vuonna 1968 Ruottinen hämmästytti tamperelaista kirkkoväkeä Missa Seri -nuorisojumalanpalveluksellaan, jossa kuultiin muun muassa virsiä kitarayhtyeen säestyksellä. Kokeilu poiki nopeasti vielä kunnianhimoisemman hankkeen, yli tunnin kestävän, latinankielisen Missa Popularis -messun popyhtyeelle ja kuorolle. Sen kantaesitys oli Turun konserttitalossa pääsiäisenä 1969.

Ruamjai-kuoron johtaja Kirsi Kaunismäki-Suhonen ja säveltäjä Timo Ruottinen levyttivät Missa Populariksen kuoro-osuuksia Uuraisten kirkossa viime marraskuussa. © Henri Karjalainen

Missa Popularis herätti runsaasti keskustelua. Konservatiivisemman siiven tunnot tiivistää teologi Erkki Rannan kirjoitus Kotimaa-lehdessä: ”Ollaan palaamassa pimeään viidakkoon, jossa popmiehet poppamiesten tapaan hurmioituvat omista äänistään ja hälyistään.” Toisaalta vuolaita kehujakin sateli. ”Mitä tulee Timo Ruottisen messusävellykseen, on se varmasti erittäin tarkoitustaan vastaava ja lajissaan korkeatasoinen työ”, kirjoitti Matti Vainio Keskisuomalaisessa.

Popmessua säveltäessään Ruottinen oli ajan hengessä mukana. Samoihin aikoihin Missa Populariksen kanssa esimerkiksi The Electric Prunes -yhtye levytti David Axelrodin rockmessun Mass In F Minor, jonka Kyrie Eleison -osa kuultiin Easy Rider -elokuvassa. Vuonna 1965 oli levytetty argentiinalaisen Ariel Ramírezin kansanmusiikkivaikutteita sisältävä messu Misa Criolla.

Misa Criollan tunsin jo Missa Popularista säveltäessäni. Ja saattaa olla, että Axelrodin messu vaikutti soinnillisesti yhteen oman messuni äänekkäämpään kohtaan”, Ruottinen muistelee.

Huhtikuussa Missa Popularis palaa kahdesti estradille: 6.4. teos kuullaan Pispalan kirkossa Tampereella ja 22.4. Taulumäen kirkossa Jyväskylässä. Yhtye koostuu kokeneista tamperelaismuusikoista: Seppo ”Kala” Alajoki, kitara, Masa Orpana, saksofoni, Arto Piispanen, kosketinsoittimet, Juuso Nordlund, basso ja Juppo Paavola, rummut. Lauluosuuksista vastaa Kirsi Kaunismäki-Suhosen johtama Ruamjai-kuoro.

Samalla joukolla on syntymässä myös messun levytys, jonka äänitykset ovat jälkituotantoa vaille valmiit. Levyn on määrä ilmestyä syksyllä, jolloin suunnitteilla on myös lisää konserttiesityksiä.

Nykyisin lähinnä ortodoksista kirkkomusiikkia säveltävälle Ruottiselle palaaminen nuoruudenteoksen äärelle on ollut mieluista.

– Seison edelleen sen takana. Aikanaan esitimme teosta konserteissa nelihenkisellä yhtyeellä, mutta nyt bändin sovituksiin on voitu keskittyä paljon huolellisemmin, Ruottinen kertoo. 

Erik Ahonen

 

 

Edellinen artikkeliValetta kaikki
Seuraava artikkeliTaiteilijoiden aktivismi nousee