
Sibelius-Akatemia toteuttaa hienoja konsertteja ja minifestivaaleja, joista tiedon saaminen edellyttää hieman omaa aktiivisuutta. Tällainen tapahtuma on 9.4.2022 saakka jatkuva kitarafestivaali, jossa 1. huhtikuuta esiintyi maailmanluokan kitaristien Matteo Melan ja Lorenzo Michelin SoloDuo. Heidän työkenttänsä on globaali ja näyttämöinä saleista parhaat – sellaiset kuin Carnegie Hall, Concertgebouw ja kuten nyt Sibelius-Akatemian R-talon sali.
Helsingin klassikkosalin pienehkö mutta tavattoman innostunut yleisö sai kuulla säkenöivää musisointia, jossa kitaroiden rikkaina vaihtelevat sointivärit, laulavina liitelevät melodiat – tarvittaessa ilmeikkäine vibratoineen – ja kristallinkirkkaina valottuvat polyfoniat toteutuivat erehtymättömän tarkoin ajoituksin duon soitossa.
Konsertissa kuullut transkriptiot (Debussy, Bach, Beethoven) olivat duon omia. Niiden toteutustavassa oli mainio ”demokraattinen” perusidea: kumpikin soittaja sai sooloja ja taustatehtäviä vilkkain siirtymin tasa-arvon periaatteita noudattaen.
Debussyn nelikätiselle pianolle säveltämä Petite suite soi kahdella kitaralla sensitiivisin pastellisävyin. Teos sai jatkokseen Astor Piazzollan energisen Tangosarjan, jossa mukaan tulivat kitaran perkussiiviset käyttötavat. Piazzollan harmonioita ohjaa kaiken läpäisevä aito subjekti, ja SoloDuo sai niiden värimaailman leiskumaan.
Bachin Italialaisen konserton transkriptio vei kuulijat heijastemaailmaan: kun Bach peilaa italiaa niin kitaristit tämän lisäksi Bachia. Sointuiskut ja jäntevinä kiitävät juoksutukset sykkivät ääriosissa, ja näille siltana toimi hitaan osan pitkälinjaisena meditoiva laulavuus korukuvioineen.
Päätöksenä kuultu Beethovenin Pateettinen sonaatti silotti rypyt säveltäjän otsalta ja nosti huulille hymynkareen: musiikki on samaa kuin Steinwaysta projisoitu, mutta soitinidentiteetin vaihtaminen johti yllättävään uudelleenvalotukseen. Matteo Melan ja Lorenzo Michelin soitto oli jälleen suvereenia.
Ylimääräisenä kuultu Mario Castelnuovo-Tedescon Rumba toi vielä ripauksen latinalaista sykettä upeaan konserttiin. Yleisön riemukkaat bravo-huudot ja ulvahdukset olivat enemmän kuin ansaittuja.
Matti Tuomisto
* * *
Sibelius-Akatemian kitarafestivaali jatkuu oppilaskonserteilla 6. ja 8. huhtikuuta kello 19. Esityksiä kuullaan noin 20 opiskelijalta. Opiskelijoiden esittämää kamarimusiikkia kuullaan 9. huhtikuuta klo 16, ja viikon päättää Alan Avendaño Guerran maisterikonsertti klo 18. Näihin tapahtumiin Musiikkitalon Camerata-salissa on vapaa pääsy.
Maksullisessa konsertissa 7. huhtikuuta klo 19 Sibelius-Akatemian R-talon konserttisalissa (Pohjoinen Rautatiekatu 9) esiintyy Sibelius-Akatemian kitaransoiton lehtori Ismo Eskelinen yhdessä ystäviensä (tanssijat Minna Tervamäki ja Kaari Martin sekä näyttelijä Jussi Vatanen) kanssa otsikolla Andalusialainen elegia. Ohjelmassa ovat mm. Tan Dunin musiikillinen minidraama soolokitaralle ja Mario Castelnuovo-Tedescon sävellys Nobel-palkitun kirjailijan Juan Ramón Jiménezin teoksesta Harmo ja minä.